Ce
fotoreporteri erau cândva!
Traian Prosan era şef
de secţie doar cu numele, nu avea ce să administreze şi ce sarcini să împartă.
Se ducea la şedinţele cu cei trei din conducere şi cu alţi patru-cinci şefi de secţie,
trecea grăbit pe coridor spre biroul lui şi nu-l mai vedeai. Nici pe ceilalţi
fotoreporteri nu-i prea întâlneai, că, nu-i aşa, ziaristica se face (se
făcea) pe teren!
Când trebuia să facem
un reportaj mai consistent, ni se spunea nouă, redactorilor, să luăm şi un
fotoreporter cu noi. Eu am fost pe teren doar cu Eugen Iarovici, că-mi plăcea
cum făcea el pe profesorul doct şi intra în discuţie cu salariaţii şi cu şefi,
punându-le fel de fel de întrebări cu aerul că de fapt el ar şti mai mult decât
ei cu ce se ocupă domeniul respectiv.
Şi-mi făcea plăcere să
plec în deplasare cu Elena Ghera. Rar am întâlnit în viaţa mea o fiinţă mai
delicată decât Elena Ghera. Cum era scundă şi slăbuţă, îi ziceam Gheruţa. Era
felul meu de-ai arăta simpatia. Şi ea mă simpatiza şi-mi arăta respectul
fotografiindu-mă în toate momentele exercitării bravei misiuni de reporter de pace.
La întoarcerea din deplasare, developa filmele şi-mi dăruia ce avea legătură cu
mine. Adică mutra şi trupu-mi de Adonis. Din păcare nu le păstrez. Zic „din
păcate” doar gândindu-mă la munca ei, că nu a pierdut omenirea nimic că nu vede
cum ţopăiam eu pe străzi, prin parcuri, printre blocurile cartierelor din
provincie sau stand de vorbă cu făuritori ai socialismului. (Abia acum scriind
aceste rânduri, am descoperit câteva).
Nu ştiu dacă pe
Gheruţa au lovit-o ghinioanele, dar norocul a cam ocolit-o. Nu s-a măritat
niciodată şi nu am habar dacă a avut vreun iubit. Părea că îl place pe Liviu
Timbus, dar ardeleanul era raţional, voia o fată cu toate calităţile din lume şi cu defecte zero. Gheruţa nu avea
defecte, dar în afară de sufletul nobil, calităţile fizice nu o dădeau afară
din casă.
Am fost cu ea în
deplasare la Sibiu, la Braşov, în Moldova şi-n Muntenia, o lăsam la hotel şi
plecam să-mi caut foşti colegi de facultate sau cunoştinţe pripăşite pe acolo.
Când îşi prezenta fotografiile nu făcea nazuri că i se opresc doar două din
zece, nici că nu mai e loc de niciuna fiindcă nu mai era de actualitate
subiectul. Dar nu fiindcă nu-i păsa de munca ei, ştia că nu are cu cine să se
bată: cine avea nevoie de ea? A, de ar fi fost vreo iepşoară bună de călărit,
se schimba situaţia. De ar fi avut neamuri în Comitetul central sau la
Ierusalim altfel se punea problema. De-ar fi fost turnătoare sau măcar mahalagioică
ori reclamagioaică am fi avut o bază de discuţie, pe când aşa? Păi nu zisese
Eminescu „vai de biet român, săracu?” Ba zisese!
O singură dată am
văzut-o supărată rău că nu i se respectă munca. Îmi făcuse o vizită acasă, era
după ce-mi adusesem familia în Bucureşti. Locuiam pe strada Berzei într-o
căsuţă cu curte. Era vară, aveam o boltă de viţă de vie. Eugenia, soţia mea, a
servit-o cu nu ştiu ce la masa din curte.
-
Petre,
zice ea fericită de parcă ar fi descoperit drumul spre Indii, tu vezi cum cade
lumina pe chipul nevesteai tale.
-
Văd! (Adică
am văzut după ce mi-a arătat ea!)
-
Frumoasă
eşti!, s-a adresat ea nevesti-mi. Pot să-i fac o poză? , m-a întrebat apoi pe
mine.
-
Poţi,
desigur, dar întreab-o pe ea.
S-au înţeles amândouă
să încerce mai multe bluze şi rochii. Le-am lăsat să se joace. Până la urmă au
găsit o iie românească veche, pe care o avea Eugenia, iar Gheruța a decis că
merită să fie pe copertă la Flacăra. Dar color, nu aşa, ca la orice muritoare.
Eu nu credeam de loc în proiectul ei, dar nu mă puteam opune. Nu credeam nu
fiindcă nu aş fi fost încântat de frumuseţea propriei soţii, că eram, dar ştiam
că nu apare oricine pe coperta revistei, trebuiau îndeplinite mai multe
condiţii, criteriul estetic nefiind printre primele.
Când i s-a respins
propunerea, Gheruţa s-a supărat foc. Atunci am văzut-o vărsându-şi focul. I-a
făcut proşti, nesimţiţi, incapabili, neciopliţi. Eu eram insensibil la
protestele ei.
-
Pe cine
faci tu proşti, Gheruţo?
-
Pe ăia!
-
Aha, m-am
prins... Avea dreptate. Erau nişte ăia. Toţi. Dar eu, mai tânăr decât Gheruţa,
mă prinsesem mai de mult.
Aurel Mihailopol, care
era colaborator şi avea un portofoliu variat de fotografii cu actriţe, nu
renunţa aşa uşor ca Elena Ghera (era perioada în care revistele publicau fotografii
cu artişti în roluri principale, actori, fete fruntaşe în producţie, sportivi).
Mihailopol venea cu o fotografie în redacţie, o ţinea ascunsă şi trata direct
cu Eugen Mandric. Apoi povestea fiecare, în cercul lui de prieteni, cum
decursese întrevederea. De obicei, Mandric îl trimitea la plimbare, că nu are
nevoie de femei frumoase. Mihailopol spunea că nici nu are fotografii cu femei
frumoase. Dar de care?, întreba Mandric, mulgătoare? De-alea cu curul cât şura?
-
Coane,
zicea Mihailopol, schimbând tonul, doar te uiţi la fotografie, apoi îmi dai un
şut în fund, dacă nu-ţi place.
Se ţigăneau, se
certau, uneori Mihailopol se prefăcea că îl roagă în genunchi (Mandric susţinea
că îngenunchea la modul concret), dar nu ieşea din birou până nu obţinea
acordul că-i va fi publicată fotografia. Când coperta era refuzată de cei de la
Direcţia presei sau de la Partid, unde mergea revista înainte de tipar, nu mai
avea nimeni nimic de făcut şi repeta şi Mihailopol şirul de adjective rostit de
Gheruţa.
Mihailopol era frumos
ca un actor american. Şi nu exagerez că depăşea în ţinută multe vedete din filmele
americane. Se îmbrăca după jurnalele de modă şi veneau hainele pe el ca
turnate. Nu era simpatic, se credea mare artist. Era. Poate că între prieteni
era plăcut, nu mă pronunţ, că nu eram prieteni. Ne salutam şi atât. Cred că eu
îl dispreţuiam că nu e poet, iar el mă dispreţuia că nu sunt fotograf...
Despre Aurel
Mihailopol, care avea o garsonieră prin Piaţa Romană şi care era căutat de fel
de fel de femei şi pentru că era frumos, dar şi pentru că le putea difuza
imaginea, se spunea că avea în baie o oglindă. Nimic interesant, doar că
oglinda lui Mihailopol era cu faţa lipită de perete şi arăta privitoruluii
dosul, partea aceea neagră ca păcura. Intra fata în baie să-şi arănjeze chipul
şi văzând oglinda întoarsă, o răsucea cum trebuie. Pe faţa lucioasă Mihailopol
scrisese: „ din această garsonieră nici cel puţin o muscă nu iese neregulată!)
La câţiva ani de la
plecarea mea de la Flacăra, în mijlocul unei ierni, trebuia să urc la etajul
doi, unde era corectura revistei „Programul Radio-Tv”, eu fiind responsabilul
publicației (postul de încadrare: redactor șef de rubrică; mai târziu din
nomenclatura de funcții a fost scos cuvântul șef, rămânând doar redactor de
rubrică - era un singur șef în România!).
Trec de portar şi
observ că tocmai intrase cineva în lift. Ca să nu urc două etaje pe jos (v-am
spus că nu am vocaţii sportive), am strigat tare, ca un disperat: liftul,
liftul, vă rog.
Persoana din lift nu
apucase să apese pe buton ca să urce, a aştepta cuminte să vină cel grăbit.
Am deschis uşa
liftului şi am zărit în oglingă faţa dragei de Elena Ghera. Mi-a văzut şi ea
mutra. Probabil nu m-a recunoscut din prima secundă, că eram înfofolit şi cu o
căciulă de nurcă pe cap.
-
Frumos
eşti fără chelie, Petre!
Sunt convins că nu a
vrut să spună asta, fiindcă a roşit toată.
Cred că am mormăit şi
eu ceva gen: „aş vrea eu”. Puţine femei m-au făcut să mă simt aşa de bine în
prezenţa lor, cum mă simţeam cu Gheruţa. Nu am cochetat niciodată cu ea. O
respectam prea mult. Poate din pricina asta nu o curtau nici alţii.
O glumă de-a lui Brunea Fox
Despre fotoreporterul
S. Stainer nu ştiam nimic, dar nici el nu făcuse ceva anume ca să-mi dea
insomnii sau motive să mă interesez de el. Venea târziu la redacţie, ca noi
toţi, deosebirea era totuşi esenţială: el pleca de îndată ce venea, noi
ceilalţi mai stăteam sau lucram patru-cinci ore, apoi plecam care încotro sau
prin „localurile” bucureştene. Aşa am cunoscut eu marile restaurante sau
cârciumi ale vremii: Athene Palace, Ambasador, Lido, Cina, Berlin, Doi cocoşi,
Zahana, Dunărea, Pescăruş, Grădiniţa, Spaniol, Carul cu bere, Intim, Cireşica,
Negoiu, Turist. Singur nu intram, dar cu doi sau trei colegi de redacţie sau
foşti colegi de facultate o făceam cu plăcere.
E drept, ceva
experienţă aveam şi din timpul facultăţii, numai că atunci „instinctele
animalice” trebuiau potolite cu o cafea, o bere sau cincizeci de mililitri de
vodcă sau coniac. Din motive financiare. În ceea ce mă priveşte, unul din
multele daruri pe care mi le-a dat Cel de Sus a fost şi incapacitatea de-a
putea să beau alcool. După o cantitate infimă, nu mai intra în mine nici cu
poliţia (pe atunci nu se cunoşteau metodele de convingere ale K.G.B., C.I.A.,
F. B.I.). Profii de la facultate mă luau cu ei la Negoiu, la Dunărea, la
Berlin, la Intim, la Unic. Cu studenţii era mai simplu: la Albina, o cafenea
din apropierea Universităţii, unde cu doi-trei lei (valoarea leului era cam cea
de acum) puteai să zaci două ceasuri la o masă. Coboram de la bibliotecă în hol
şi de îndată treceau un asistent sau lector pe lângă mine şi mă întrebau ce
fac. Răspundeam că mai nimic, citesc prin sala de lectură. Hai cu mine, venea
propunerea. Şi plecam la „cafine”. Alteori plecam peste două ore, când terminau
ei seminariile sau cursurile.
Ca să nu las impresia
că beau mereu pe buzunarul lor, aveam şi eu, ascunsă în carnetul de student, o
hârtie de o sută de lei. La un moment dat, fiind invitat pentru a zecea oară de
profesorul Cruceru, îi spun:
-
Domnule
profesor, merg cu dumneavoastră, dar acum plătesc eu.
-
Sigur că
plăteşti, că doar n-o să plătesc eu tot timpul...(nu scăpasem de ce-mi era
teamă, aveam dreptate că nu e în regulă să plătească tot alţii!)
-
Atunci
mergem, că nu am nici-o treabă.
-
Nu ai tu,
dar am eu, du-te la sala de lectură şi cobori peste două ore, când termin
seminarul la grupa a treia.
Când să
plătim cafeaua şi ce mai băusem acolo, constat că plătise domnul Cruceru.
-
Domnule
profesor, a fost vorba că plătesc eu...
-
Plăteşti
data viitoare, că n-o să te ţin eu pe băutură.
Scena s-a mai repetat
de vreo zece ori, uneori plătea pe ascuns. Sau poate făcea semn ospătarilor să
nu ia bani de la mine, că încercasem şi să plătesc eu înaintea lui, de îndată
ce eram serviţi. În sfârşit, o dată îi spun clar: jur că nu mai merg, dacă nu
mă lăsaţi să plătesc, uite, am bani, am o sută de lei spedcial păstrată pentru
asta. Bine, zice Cruceru, dacă ai bani, plăteşti, aşa facem! Bem cafeaua, bem
coniacul, îl rog să cheme chelnerul.
-
De ce să vină chelnerul?, se miră Cruceru.
-
Ca să
plătesc.
-
Am plătit
eu când am fost la toaletă...
-
Mi-aţi
promis, de ce nu vă ţineţi de cuvânt? Gata, îmi pare rău, dar nu mai ies cu
dumneavoastă la cafea, jur!
-
Oltene,
zice el, te credeam băiat deştept, dar văd că nu e nimic de capul tău...(oltean
era şi el!)
-
De ce? Că
nu vreţi dumneavoastră să fiu deştept?
-
Că nu
înţelegi că nu te pot lăsa să plăteşti...
-
Ce să
înţeleg?
-
Păi dacă
eu te las să plăteşti, te vede cineva care ne cunoaşte...
-
Şi ce
dacă?
-
Cum îmi
stă mie să-mi plătească studenţii băutura?
-
Aţi plătit
de atâtea ori...
-
Cine vede,
nu ştie asta. Ştie doar ce vede: Cruceru cu un student la masă şi plătea
studentul...
-
Asta
însemnă că eu nu voi plăti niciodată?
-
Ba da, cum
să nu plăteşti? Doar n-o să te ţin pe
băutură toată viaţa...
-
Când o să
plătesc?
-
Când o să
ai leafă mai mare decât mine!...
Peste vreo
cincisprezece ani eram la restaurantul Bulevard, vis–a -vis de Casa Centrală a
Armatei. E vorba Grad Hotel du Boulevard, care apare la sfârşitul schiţei lui
I.L. Caragiale „Domnu Goe”. Ajunşi la gara de Nord, se comandă „La bulivar,
birjar la bulivar!”. Nu e vorba de bulevardul-stradă, ci de hotel, acolo cereau
să fie duse damele lui Goe, pentru a fi cazate...
Eram într-o echipă de
zile mari, nu mai ţin minte ce ne adunase acolo: academicianul Ion Coteanu,
lingvist şi stilist, profesorul Al. Piru şi Constantin Cruceru, devenit şi el
conferenţiar. Putea să lipsească Martie din post? Evident, nu. Martie eram eu.
De data asta s-a mâncat ca la carte, s-a băut. S-a glumit, s-a bârfit.
-
Domnule
profesor, mă adresez eu lui Costică Cruceru, sponsorul meu din studenţie, care
era acum în stânga mea, am auzit că v-au numit conferenţiar.
-
Şi ce
dacă, poate crezi că sunt mai deştept decât pe vremea când eram lector?
-
Nu, zic,
tot timpul aţi fost deştept, că vă cunosc de mult... Ce leafă are un
conferenţiar?
-
Ce te interesează
pe tine?
-
Să ştiu şi
eu cât aş fi câştigat dacă mă oprea partidul la facultate.
-
Am 3.400
de lei pe lună, nu e mult.
-
Aţi
încurcat-o!
-
De ce, mie
îmi ajung...
-
Vă aştept
de douăzeci de ani să aveţi leafă mai mică decât mine! Eu am 3.800.
-
Dar ce
eşti tu, de ai aşa leafă mare?
-
Redactor
şef de rubrică la televiziune.
-
Vă
plăteşte bine partidul...
-
Nu schimbaţi
vorba: a sosit vremea să plătesc eu, aşa a fost înţelegerea...
Nu ţinea minte ce a
zis sau poate s-a prefăcut. Le-am spus şi celorlaţi comeseni vechea noastră
înţelegere.
-
Atunci mai
bem un coniac, a propus Al. Piru, cu vocea lui guturală, şi plăteşte domnul
Anghel.
-
Plătesc,
am zis, dar vă invit la mine acasă unde am o stică de whisky.
Zis şi făcut. Ne-am
urcat într-un taxi şi am ajuns în strada Ştefan Mihăileanu, unde locuiam pe
atunci. Din nou amintiri şi anegdote. Al. Piru era inepuizabil.
Cam acesta era genul
de viaţă pe care-l agream: mai puţină băutură, dar multă vorbărie. Poveşti,
istorioare, întâmplări, bârfe, glume. Erau hrana mea de viitor scriitor. Nu o
făseam intenţionat, probabil funcţiona instinctul.
Dar S. Stainer, ori nu avea ce să spună, ori considera că nu
merit să-şi răcească gura cu mine. Cel mai plauzibil ar fi că avea alte
treburi. Nu ştiu ce, dar nu eram interesat de ce nu vor oamenii să se ştie.
Într-o zi, însă, nici nu a intrat Stainer pe coridorul redacţiei că a şi
început să înjure. Înjura tare şi de unul singur, încât am ieşit cu toţii din
birouri. Printre injurii şi înjurături cu numele tuturor patriarhilor şi
profeţilor din Vechiul Testament se desluşea şi numele Brunea Fox. A vorbit
ce-a vorbit Stainer cu H. Dona şi acesta l-a calmat, trimiţându-l în birou.
Într-o oră am aflat şi
eu necazul fotoreporterului Stainer. O păţise în drum spre redacţie. Mi-a
povestit Mihai Mârza. Circuitul trebuie să fi fost următorul: Stainer a
povestit lui Dona, Dona lui Mandric, Mandric lui Vasiliu, acesta lui Mârza. Hop
şi eu, Martie din Post!
Cică, Stainer era gata
gata să intre la Casa Scânteii, dar prin dreptul intrării de la Agerpres, unde
erau strânşi mai mulţi oameni, l-a zărit şi pe Brunea Fox. Acesta, deşi nu mai
scrisese nimic de zeci de ani, era o vedetă în lumea jurnaliştilor. Şi un mit.
Cum scrisese el în perioada dinainte de răboi, despre leproşi, defavorizaţii
sorţii, persecutaţii şi revoltaţii lumii poate am fi vrut şi noi să scriem, dar
nu ne dădea nimeni voie. Eu, de pildă, propusesem lui Eugen Mandric,
binefăcătorul meu, să fac un reportaj cu Geo Bogza, cum se plimbă el pe stradă,
amintiri de când era prieten cu Brunea Fox, cum făceau ei reviste etc., dar
şeful m-a trimis la plimbare. Despre Felix Brunea Fox, pe numele lui adevărat
Filip Brauner, învăţasem la facultate, cu reportajele lui senzaţionale: „Cinci zile printre leproşi”, “Omul care l-a văzut pe Dumnezeu”, “Trustul
cerşetorilor”.
Schimbasem şi eu câteva vorbe
cu el. Acum regret că nu l-am cunoscut mai bine, dar e sigur că el nu prea avea
ce să vorbească cu mine, un biet absolvent de facultate. Exista printre mulţi
dintre “foşti” sau “bătrâni” idea că noi nu prea ştim pe ce lume trăim. Dar
nici ei nu prea voiau să ne lămurească sau nu aveam curajul să o facă.
Chiar dacă abia îmi răspundea
la salut (era posibil şi să nu mă vadă, că era înalt şi nu purta ochelari), eu
tot îl salutam când treceam pe lângă el.
Ceea ce făcuse şi S. Stainer,
văzându-l pe Brunea Fox în grupul din faţa Agerpresului. Lui, Brunea Fox nu
doar că i-a răspuns la salut, dar a şi strigat după el:
-
Tinere, tinere…
-
Da, tovarăşe Brunea, a răspuns Stainer, făcând
câţiva paşi înapoi, să nu-l obosească pe bătrân şi să nu se depărteze acesta
prea mult de grup, spuneţi.
-
Eu te cunosc pe
dumneta…
-
Sigur, confirm
Stainer, sunt…
-
Taci, nu-mi spune,
te rog, lasă-mă să-mi amintesc… Eşti tipul care ne-a zugrăvit apartamentul…
-
Nu, răspunde,
Stainer îmbufnat.
-
A, da, mi-am
amintit, aduci sifoane soţiei mele…
-
Nu, domnule, ce
sifoane?
-
Gata ştiu, îşi
revine Brunea Fox, ne-ai reparat caloriferele acum un an…
-
Sunt…
-
Nu, nu-mi spune. E
în regulă, eşti poştaşul.
Enervat, Stainer se hotărăşte să plece şi-şi ia
tălpăşiţa. După câţiva paşi se aude strigat:
-
Stainer, Stainer,
mi-am amintit cum te cheamă. Să ştii că faci fotografii mai bune ca Iarovici!
În final, se spunea că Dona a
vrut să-i explice că Bruinea Fox a glumit, dar Stainer nu s-a lăsat convins şi
a susţunut până la capăt că Brunea şi-a bătut joc de el. Geo Bogza, colegul de generaţie
al lui Fox, îl numea pe acesta “prinţul reportajului”. Până a ieşit la pensie
sau a plecat din ţară, Stainer din “Sclerozatul ăla” nu l-a scos.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu