Poet,
sunt poet, domnișoară! Po-et!
Volumul meu de debut, ”Duhul Pământului”, publicat de
Cartea Românească, nu s-a născut sub zodii bune. Mă refer la apariția lui.
Moșitul se făcuse, totuși, ca la carte. Redactor era Mircea Ciobanu, recunoscut
și atunci ca și acum ca fiind unul dintre cei mai străluciți redactori.
Redactor șef era Mircea Gafița, și el un editor foarte bun, iar directorul
editurii era Marin Preda. Din ce spuneau alții - și am constatat și eu personal
mai târziu, Marin Preda nu citea poezie, lăsând totul la latitudinea redactorilor,
toți competenți și persoane de aleasă ținută intelectuală (Pe lângă Mircea
Ciobanu: Geta Dimisianu, Alexandru Paleologu, Sorin Mărculescu, Florin Mugur,
Maria Graciov, Florica Condurachi și două secretare pricepute – Tanța
Vulcănescu și Ioana Lungescu). Puteau greși și ei, firește, dar nu le se puteai
contesta bunele intenții. Marin Preda citea doar părți din volumele de critică
editate de editură (cred că doar articolele despre el și despre Eugen Preda,
poate și cele dedicate lui Ion Lăncrănjan). Citea în schimb proza pe care o
edita „Cartea Românească” – romane, nuvele schițe, nu știu dacă în întregime –
presupun că voia să afle care e nivelul concurenței și ce se mișcă în ograda în
care el era cocoșul.
Rar dădea drumul la un volum spre tipografie – era nevoie
de semnătura lui, altfel cartea nu intra la tipar – până nu schimba câteva
cuvinte cu autorul. Punea el câteva întrebări – care banale, care mai personale
– apoi spunea scurt: „bine, monșer, asta a fost tot, voiam să te cunosc (sau
„voiam să mai stăm de vorbă”). Nu lăuda și nu critica volumele, oricum nu în
prezența autorilor. Cine se laudă cu aprecieri pe care le-ar fi făcut Marin
Preda capodoperei lui minte sau a visat. Marin Preda era un introvertit, în
ciuda efuziunilor lui care îi cuprindeau uneori întreaga ființă. Mi-a publicat
cinci cărți la editura Cartea Românească, dintre care trei romane și abia
despre unul mi-a vorbit, pretextând că a auzit de la Mircea Ciobanu că ar fi
bun. Într-o altă discuție, însă, s-a dat de gol că îmi citise romanul, fiindcă
i-am povestit o întâmplare, iar el mi-a zis: „păi, asta parcă ai și scris-o
într-o carte, o știam”.
Când l-am găsit în camera de la Mogoșoia fără suflare – după
ce intraseră cu un minut înaintea mea Dan Claudiu Tănăsescu și Cornel Popescu
Ciobanu – în pat, alături de trupul lui, erau câteva dosare, iar un manuscris
al lui D. R. Popescu (și el un scriitor important) era deschis pe la jumătate.
Ghinionul volumului meu a fost că a apărut în timpul
„Tezelor din iunie”. Acestea erau niște tâmpenii propagandistice inventate de
Ceaușescu și de Dumitru Popescu (nu cel de mai sus), care stabileau că în
România Socialistă conștiința revoluționară rămăsese în urma marilor realizări
economice, iar ca să nu se mai târască trebuiau luate măsuri de îmbunătățirea,
din punct de vedere ideologic, a tuturor domeniilor culturale, literatură,
artă, presă. Era o formă de îngrădire a libertăților de exprimare existente
începând cu șapte-opt ani în urmă, când avusese loc o ușoară distanțare față de
sovietici. Mai exact, se dorea o întoarcere la perioada proletcultismului, când
orice manifestare artistică trebuie să-i aibă în frunte pe muncitor și pe
țăran, constructorii noii societăți. Intențiile Partidului (scriu cu majusculă,
nu din respect, dar fiind singurul atunci, era cea mai puternică instiutuție!)
nu au putut fi duse la îndeplinire, în ciuda insistențelor, din mai multe
motive.
Un prim motiv a fost refuzul scriitorilor în vârstă de a
începe o prostituție ideologică, în condițiile în care abia se obișnuiseră sau se
reobișnuiseră și ei cu libertatea de creație și cu sincronizarea la
modalitățile de exprimare din Vestul civilizat. Marin Preda a afirmat răspicat
în fața lui Ceaușescu și a altor lideri ai partidului, de față fiind mai mulți
scriitori: „tovarășe Ceaușescu, dacă aveți de gând să introduceți din nou
realismul socialist, eu mă sinucid!” Scena este povestită de poetul Adrian
Păunescu, martor ocular. Un alt motiv al „imposibilei întoarceri (titlul unei
cărți excepționale semnată de Marin Preda) a fost chiar refuzul tacit al
persoanelor antrenate în aparatul de partid și de stat care se ocupau cu
represiunea: și lor le plăcea arta de calitate! (aveam un redactor șef la
televiziune – altfel comunist stângist – care era mort să aibă literatură „cu strâmbe”,
adică pagini în care anumite acțiuni din istoria trecută, recentă sau
contemporană erau prezentate ca fiind abateri de la normal, criticate sau
disprețuite. În mod ciudat la prima vedere, cenzorii și funcționarii de la
Ministerul Culturii (Consiliu se numea atunci, apoi Consiliu Culturii și
Educației Socialiste, adică să se vadă din titlu că e vorba de propagandă
bolșevică) nu mai tăiau în carne vie, fiindcă atunci când venise dezghețul pe
ei se aruncase vina, ca și când ei ar fi făcut cenzură din capul lor. Mai
fusese și un caz tragic la Constanța, când un cenzur turnase la securitate un
scriitor pentru ce scrisese acesta într-o carte, iar scriitorul nu făcuse față
anchetelor securiștilor și se sinucisese. Cum securitatea nu putea fi găsită
vinovată, vinovat a fost cenzorul. Ceea ce era adevărat, dar nu doar el. Din
păcate nu știu numele cenzorului și nici al scriitorului care și-a luat viața.
Nu vreau să spun că dispăruseră cu totul redactorii,
funcționarii și cenzorii zeloși și încuiați, carieriști sau turnători, dar nu
mai formau majoritate. Se schimbase în parte garda stângiștilor îndoctrinați
după modelul sovietic urmat pas cu pas până la moarte de Leonte Răutu, un evreu
rău și chiar disprețuitor de cultură română. Din păcate, după Leonte Răutu, dar
într-un fel și paralel cu el (la academia de partid Ștefan Gheorghiu, Popescu i-a
urmat la propriu) era și acest român de Bărăgan, Dumitru Popescu autonumit
Dumnezeu. Era cea mai cumplită dintre combinații: inteligent, canalie și cinic.
Se pare că era cel mai deștept dintre toți activiștii de grad înalt. Se
povestea că în noaptea cutremurului din 4 martie 1977, toți activiștii de la
Comitetul Central, aflați în clădire sau veniți după trecerea prăpădului, se
învârteau prin clădire ca un ou într-o căldare, habar neavând ce să facă, țipau
toți ca disperații și dădeau ordine contradictorii. Mai puțin Dumitru
Popescu care i-a lăsast să-și
demonstreze incompetența, apoi a trecut la măsuri: tu faci asta, tu faci asta,
tu pleci acolo, iar tu te duci dincolo.
Fiind secretar al Comitetului Central pentru domeniile
presă și cultură, la Televiziunea română avea un birou mare, vis-a vis de
biroul directorului general. Nu a stat nicio zi în el, dar biroul era apărat cu
sfințenie. Era acolo ca să bage la cap salariații că umbra marelui ideolog
veghează, ca și umbra lui Mircea cel Bătrân la Cozia (varinta Grigore
Alexandrescu). Eu am intrat de mai multe ori în biroul lui și i-am folosit
chiar și ministeriala toaletă, fiindcă eram prieten cu doamna Mioara, secretara
directorilor generali care s-au perindat de-a lungul celor 16 ani cât am fost
redactor la Radioteleviziunea Română. Mioara era soția unui ofițer de armată
(nu de securitate) și lucrase la Scânteia cu Dumitru Popescu (acesta fiind
cândva și acolo redactor șef) și mă confunda cu Paul Anghel. Probabil nu-l
văzuse pe Paul Anghel în carne și oase, ci doar știa că acesta publică în ziar,
că atunci când ne-am întânit-o prima dată mi-a zis că noi ne cunoaștem de la
Scânteia. Eu nu am pss niciodată piciorul în redacția acestui ziar și nici n-am
publicat vreun rând acolo. În plus mă cam deosebeam de Paul Anghel ca Stan de
Bran. Paul Anghel era moldovean, slab și înalt, brunet și cu mustață, iar ca
orientare cultural-ideologică era protocroniost. Eu eram (și mai sunt!) cu mai
bine de zece ani mai tânăr decat el, oltean, de statură potrivită, șaten și cu
o chelie destul de onorabilă care se termina cu niște plete abundente.
Opțiunile mele erau din categoria estetică, mai aproape de sincronizarea cu
literatura vestică decât de scormonirea în trecutul cuțo-vlah, geto-dacic, sau
traco-sarmat.
I-am spus Mioarei că nu sunt Paul, ci Petre și că nu
suntem rude, dar ea m-a mai prezentat de
vreo câteva ori unor redactori mai vechi, precizând că ne-am cunoaște de când
lucra ea la Scânteia. Din această confuzie voită sau nu, eu mă alegeam cu două
lucruri: intram la directorul general cu prioritate când trebuia să-i arăt
revista și așteptau mai mulți la secretariat, iar apoi primeam de la Mioara
discret buletinele Agerpres (de culoare verde și cu zero în față, adică
secrete) care conțineau știri din actualitatea politică sau articole din presa
străină dedicate informării șefilor. Înainte de a le trimite la distrus (exista
o mașinărie care făcea hârtiile tăieței, iar mai înainte se ardeau de către
persoane anume, sau se retrimiteau la arhivă fără drept de consultare), aflam
și eu ce se întâmplă în lumea largă. Locul informării: biroul lui Dumitru
Popescu, cu mobilă florentină și cu o cămăruță alături – o canapea. Mai departe
– toaleta, numai bună s-o evit pe cea comună, de pe palier.
În confuzia de după Tezele din iunie nu avea nimeni chef
să emane judecăți de valoare despre cărțile abia apărute, așa că nu prea am
avut multe cronici la volumul de versuri. Am avut însă o cronică negativă, de
sus până jos, semnată de prozatorul Eugen Barbu. Supratitlul rubricii se numea
„Mai mulți soldați”. Primul soldat trântit la pământ era de fapt o ... soldată:
Ana Blandiana, care era la al treilea volum, cred. După ce o desființează pe
Ana Blandiana (care nu merita nici pe departe acest tratament), începe cronica
la cartea mea, cu următoara propziție. „Un poet și mai rău este ...”
Evident că-mi venea să mă duc să-l strâng de gât. Chiar
scrisesem un text „dreptul la replică”. Colegii de la Flacăra aveau diverse
păreri. Unii mă compătimeau, alții mă sfătuiau să mă bucur, că asta însemnă că
deja mi-am făcut nume, dacă sunt criticat. Cel mai bun sfat mi l-a dat colegul
Mihai Hetco, care m-a asigurat că nu-mi va publica nimeni dreptul la replică
sau vreun rând împotriva lui Eugen Barbu, iar dacă aș reuși să public un rând
rău despre Barbu, acesta își va asmuți toți câinii pe mine și nu mă vor lăsa
ciracii lui până nu mă vor compromite, de nu voi mai avea spor să public
undeva.
-
Dar de ce
ești tu așa sigur?, am întrebat eu.
-
Sunt
sigur, că știu...
-
De
unde știi?
-
Sunt
cumnat cu el. Soția mea e soră cu soția lui, artista Marga Barbu...
-
Aha. Și pe
tine de ce nu te ajută?
-
Că e porc,
de-aia!
Peste câțiva ani, în romanul „Principele”, Eugen Barbu îi
face un portret înfiorător cumnatului Principelui, adică al cumnatului său
real... Amănuntele pe care le dă nu lasă loc la confuzii. Curând, Eugen Barbu
avea să anunțe cu tobe și surle la un proiect al Istoriei literaturii române,
în șase volume. A început cu volumul al V-lea, Poezia. Cine era acolo la
capitolul Mai mulți sodați? eu și Ana
Blandiana. Bună treabă! Unii scriseseră și publicaseră zece cărți și nu erau în
istorii literare, iar eu publicasem doar un volum (și acela subțire, o plachetă
de vreo 40 de poeme) și devenisem nemuritor.
Despre Eugen Barbu și Corneliu Vadim Tudor (care m-a
aruncat și el la... gunoiul istoriei) se știa de atunci și se știe și acum că
făceau jocul Securității. Dacă în atacul lui Vadim Tudor la cele două romane
ale mele („Dincolo de iubire” și „Moștenitorul”) văd interesul Securității, la
atacul lui Eugen Barbu la volumul de versuri nu pot depista interesul
„organelor”. Tristețea produsă de cronica denigratoare a lui Eugen Barbu mi-a
fost recompensată peste vreo cinci ani, când Constantin Noica mi-a oferit o
carte a domniei sale cu următoarea dedicație: „Domnului Petre Anghel, de la
soldat la soldat în cultura română”. Aud?! Să mă tot înjure Barbu, un fluviu de
invective făcea mai puțin pentru mine decât o singură propoziție a lui Noica.
Și aceea eliptică de predicat.
Grija mea reală era ca acel atac din revista„Magazin”
(suplimentul de sâmbăta al ziarului „România liberă” să nu influențeze editura
Cartea Românească și astfel să nu-mi mai văd vreo carte tipărită acolo. Dar
Mircea Ciobanu, prietenul meu, m-a lămurit că nu ține editura seama de opiniile
lui Eugen Barbu. De fapt, peste câteva zile, aflându-mă din nou pe la Mircea, a
urcat și Marin Preda la etaj, unde erau birourile redactorilor și Mircea m-a
prezentat din nou domnului Marin Preda:
-
El e
Petrică Anghel, băiatul nostru pe care l-a înjurat Barbu...
-
Să fii
sănătos, monșer, a zis Preda, să înjure, ce vrei să facă?
Nu am răspuns nimic, nici Marin Preda nu aștepta răspuns
de la mine. Cu timpul, Dan Mutașcu și Ion Lotreanu (amândoi au terminat rău),
redactori la revista Săptămâna condusă de Eugen Barbu, au încercat să mă
consoleze că pe alt Anghel a vrut Barbu să-l desfințeze, nu pe mine, dar a
confundat, iar dacă vreau pot să scriu în revista lor ce doresc... Ce spui,
Franz! Eu eram încântat că nu mă va respinge Cartea Românească, ceea ce s-a
adeverit curând. Mi-a fost cerută cartea despre Mihai Ralea, iar doi ani mai
târziu, îmi apărea tot acolo romanul „Fratele nostru Emanuel”.
Cam în aceeași perioadă, într-un cerc de prieteni, la un
fel de ceai dansant am cunoscut o domnișoară frumoasă și ne cam sclipeau ochii
unul după altul. Deși eram bâtă la dans, la un tango am îndrăznit și am
invitat-o, având grijă să n-o calc pe pantofi. Am întrebat-o cu ce se ocupă, și
mi-a răspuns țanțoșă:
-
Sunt
doctoriță!
-
Unde?
-
Aici, în
București? Tu ce ești?
-
Sunt poet,
domișoară. Poet! Po-et!... Pe mapamond!
Gata, gata să ajung şef
Cursul postuniversitar de ziaristică, primul de acest gen
înființat în România, a început în toamna anului 1971, deci la câteva luni după
„Tezele din iunie” care puneau problema revenirii la vechea îndoctrinare
abuzivă. Părerea mea este – nu că ar schimba în vreun fel datele problemei – că
hotărârea înființării lui era luată dinainte. Am doar două presupuneri care să-mi
explice opinii. Prima este că nu se faceau astfel de acțiuni cât ai bate din
palme, sistemul fiind foarte greoi și necesitând multă birocrație, dovadă că în
documentele de partid elaborate atunci nu se vorbește nimic de o astfel de
acțiune. Constat acum privind Certificatul de absolvire cu nr. 2(!) că
titulatura completă a acestei academii era „Academia „Ștefan Gheorghiu” pentru
pregătirea cadrelor de conducere a activității de partid, social-politice,
economice și administrației de stat”. Burtă mare, înghițea tot.
A doua presupunere pornește de la componența acestui an
de studii: eram, în imensa majoritate, tineri, cu facultatea făcută la timp și
la cursuri de zi, de ne-ar fi ales să
punem în practică noile indicații de chinizare și coreenizare a României nu-și
găsiseră oamenii potriviți. Ce voiau ei să facă era posibil doar cu troglodiți,
semidocți, canalii patentate, unse cu uleiuri groase și, poate, chiar mânjite
cu sânge.
Cred că aș avea și niște argumente: conferențiarii care
ne țineau prelegerile nu erau stângiști, iar mesajul lor era în concordanță cu
anii 1962-1970, ci nu păreau răspuns la tezele din iunie. Octavian Paler, de
exemplu, care ne-a ținut un curs, vorbea despre obsesiile lui intelectuale,
despre negrul care poate deveni alb și despre somnul odihnitor care se poate
transforma în coșmar. Era redactor șef la „România liberă” și trecea drept un
om de bine, fără alunecări spre dictatură sau ideologii stângiste. Când am
ajuns eu redactor la Radioteleveziune, amintirile despre el nu erau tocmai
vesele. Fusese și acolo șef, vicepreședintele instituției, se purtase
civilizat, juca fel de fel de bambilici cu redactorii (de la șah la
calambururi), dar când trebuia să ia apărarea cuiva nu mai era de găsit. Când
le vorbeam tipografilor de la Casa Scânteii despre el, că e scriitor important
și o conștiință artistică, aceștia mi-o cam tăiau scurt, „să-i las cu
vrăjeala”. Până la urmă m-a lămurit un maestru, susținut fiind și de un
inginer. Aceștia mergeau la Paler în birou să-i spună că trebuie să dea drumul
la rotative să tipărească ziarul, că altfel mașinile care transportau tirajul
nu mai prindeau trenurile în Gara de Nord sau nu ajungeau în provincie, iar tipografii
vor fi nevoiți să facă ore suplimentare pe care nu le plătește nimeni.
Răspunsul lui Paler, susțineau ei, era invariabil: eu nu fac politica
Cefereului (trenurile erau Căile Ferate Române) și nici a autobuzelor, nu mă
interesează orele voastre, eu fac politica Partidului Comunist!
Se mai povestea despre el că în timpul revoluției din
Ungaria, din 1956, fusese singurul ziarist român acreditat în Ungaria, de unde
transmisese reportaje despre derbedeii care voiau să distrugă cuceririle
revoluționare... Era, indiscutabil, un om de încredere al partidului comunist,
așa că m-am mirat să-l văd atât de vechement la posturile de televiziune ale
lui Dan Voiculescu, turnător demonstrat cu acte...
Cursanții de la cursul postuniversitar de ziaristică era
scoși din producție. Acest lucru însemna că noi, un an de zile (mă rog, nouă
luni, cât ține un an universitar) primeam leafa pe care o aveam la revistă ca
să învățăm! Trai, bădie!... În sfârțșit trăiam și eu viață de student! Burtica
plină, bani de buzunar, o haină curată pe mine, timp berechet. Și? Și? Femei!
Că doar și atunci erau jurnaliste! Nu atât de multe ca acum, nu siliconate, nu
experte în arta fugii, nu clămpănitoare, dar nici urâtele pământului. Două
dintre ele chiar erau frumoase, dar, fiind contemporane și persoane publice, nu
le voi da numele real. Ileana Moreanu era înaltă și subtire, dar cam rece și cu
nasul pe sus, deci am tăiat-o de pe listă. A doua, ei, bine, a doua era cam ce-mi
spunea mie estetica în acea perioada: față distinsă, zâmbet înviorător, cuvinte
puține, statură potrivită, eleganță discretă și un corp fără reproșuri. O chema
Vanda Anescu.
Cu asemenea zestre naturală, evident că toată soldățimea
(a se citi: tineri intelectuali scăpați din chingile soțiilor) era în jurul
celor două exemplare de rasă. Îi las să-și facă dansul de păun sau de cocoș
vreo patru-cinci zile, să se laude ce deștepți sunt, să-și arate mușchii,
culoarea gingiilor (că râdeau mult și cu gura până la urechi), să-și
povestească succesele profesioanle, amorose și vânătorești, după care intru și
eu în horă pe pricipiul „punct ochit, punct lovit!”. Că doar făcusem armata la
infanterie! Nu voiam să împușc doi iepuri dintr-un foc, ci doar să strâng și eu
în brațe o tînără sensibilă, căreia îi bătea inima ca la o pasăre prinsă în laț.
(Urmarea în numărul viitor). Pasărea era cea de a doua frumusețe din an.
Cum nu aveam niciun gând să ajung „cadru de conducere”
(și continuam să cred că dosarul meu mă trage în jos), mi-am trăit studenția ca
la carte: chiul, discuții libere, prietenii, plimbări prin parcuri, cafele și
un pahar de bere. Dar Partidul nu dormea! Și mă trezesc că tot îmi caută
prietenia tovarășul Ion Șinca, instructorul de la Comitetul Central care se
ocupa de cursul nostru. Că e laie, că-i bălaie, că el va trebui să constituie o
organizație de partid acolo, că, fiind toți membri de partid, nu putem trăi
fără să fim organizați.
-
Bine v-ați
gândit, am zis eu, așa să faceți...
-
Și m-am
gândit să faci parte din biroul organizației...
-
Și aici
v-ați gândit bine!
-
Secretar
nu pot să te pun, îmi explică Șinca, fiindcă „Flacăra” nu e revistă prea
importantă, așa ca va fi secretar Radu Pascal de la revista „Lumea”, iar adjunct
Xisulescu de la Scânteia (nu-i țin minte numele și nici figura).
Ion Șinca fusese petrolist, cu școală profesională făcută
la Ploiești, leceu seral, apoi școală de partid și ajuns – în cele din urmă,
instructor la Comitetul Central (cred că avea și o facultate muncitorească
terminată).
Pe Radu Pascal îl știam din scris, deși nu mă omoram să
citesc revista respectivă, care era specializată în politică externă. Era însă
o revistă foarte bună, cu redactori profesioniști, aleși pe sprânceană. Fusese
înfințată de George Ivașcu (cu acordul Partidului, cum altfel), fost asistent
al lui G. Călinescu, fost deținut politic și devenit profesor universitar la
Litere. Se adeverea ce scrisese Călinescu în „Istoria” lui din 1941, că este
aplecat mai mult spre jurnalism, fiindcă se dovedise bun conducător de reviste
(el a condus ani mulți „Contemporanul” și apoi „România literară”). Nu a lăsat
în urmă o operă, creația lui au fost revistele. La catedră nu excela, dar era
un excelent „causeour” și are meritul de a fi reînființat cenaclul „Junimea”,
pepinieră pentru mulți scriitori. Despre Radu Pascal știam destule de la
asistentul meu Gheorghe Frâncu, cu care fusese coleg de an la facultate, iar mie
acesta îmi devenise bun prieten și se purtase cu mine ca un mentor și un frate
mai mare. Ii cunoscusem mama, soția, fiul. Mă duceam la el acasă ca la mine,
iar când am avut și eu casă în București, la fel făcea și el la mine acasă.
De Radu Pascal nu-mi prea plăcea, cred că eram firi
diferite și tot diferite erau și obiectivele noastre în viață. El era pion
important la revista Lumea, dar cred că se credea mai mult decât este. Văzuse
lumea, s-ar putea spune, căci călătorise mult și se prinsese ceva de el. Avea
și o bază de cultură din familie, fiind fiu de medici, dar se exprima destul de
greoi. Sau poate își mesteca el cuvintele ca să nu greșească. Vorbea despre
niște vizite efectuate în Germania Federală cu aerul că el pusese la cale
stabilirea de relații diplomatice între România și R.F. Germania. Eu eram
slobod la gură și preferam limbajul direct, metaforic și spontan. El se visa,
probabil, ministru de externe, cel puțin ambasador. De altfel s-a și căsătorit
cu fiica unui ambasador, Rodica Georgescu, pe care a avut-o Petre Roman
consilieră, după Revoluție.
De fapt, chiar de ne-am fi înțeles, nu puteam face mare
lucru. Nici cel puțin lucruri mărunte. Eu nu-mi amintesc să fi ținut vreo
ședință de birou sau ședință a organizației de partid.
Ion Șinca venea des în amfiteatru și la sfârșitul orelor
mă invita să mă plimb cu el sau să ne întoarcem pe jos de la Apaca (lângă care
era sediul Academiei) până în centrul orașului. Traversam prin Parcul Palatului
Cotroceni și-mi spunea fel de fel de bârfulețe despre activiști. Uneori și câte
un lucru mai important, dar mai mult prin aluzii. Visul lui Ion Șinca era să
scrie o carte, că susținea că văzuse multe, ceea ce nu mă îndoiam. Făcându-mi
mărturisirea, am priceput de ce îi eram simpatic, fiindcă mi-a propus să i-o
corectez când o va termina. I-am promis și bine am făcut, că nu mi-a dat nicio
pagină și nici nu cred că a scris vreuna, deși își luase special concediu
pentru asta și s-a retras la Călimănești. Acolo m-a invitat și pe mine o zi, și
chiar am fost cu mașina personală, că între timp, chiar îmi luasem carnet de
conducere.
La un moment dat, Șinca îmi spune că are planuri mari cu
mine, deoarece a primit sarcină de partid să asigure cadre didactice pentru
facultatea de ziaristică din cadrul Academiei, care trebuia să se înființeze în
anul următor. Evident că m-am bucurat, dar nu atât de perspective, cât de
faptul că din o sută de cursanți (ziariști din toată țara) mă alesese pe mine.
Mi-a și explicat de ce: am ”texte”, vorbesc ușor în public, am publicat o carte
(mai aveam una scrisă și apăruse în
planul editorial al editurii Cartea Românească – e vorba de eseul despre Mihai
Ralea) și ... sunt bun român (mi-a promis că o să-mi explice el altă dată de ce
este important asta).
Nu știu dacă atunci sau cu alt prilej, m-a rugat să nu
mai pun în dificultate conferențiarii care vin să ne țină cursuri (nu erau
angajații Academiei Ștefan Gheorghiu, decât unii, dar eu nu-i cunoșteam), că au
început să se plângă de mine.
-
Dar ce le
fac eu?, am întrebat, deja nervos.
-
Vorbești
ca la gară!
-
Adică?
-
Pui
întrebări la care nu se poate răspunde în public, iar oamenii își apără
pielea...
-
Ce am
întrebat, domnule? Nu întreabă ei la sfârșitul cursului dacă sunt nelămuriri și
întrebări? Întreabă! Și, uneori, am și eu o nelămurire.
-
Ca aia cu
Petre Ignat...
-
Care?
-
Te faci că
nu știi...
Am zâmbit.
-
Și ce nu
am dreptate?
-
Ai, dar
astea să le discuți numai cu mine...
-
Păi nu mai
au farmec!, m-am explicat eu. Și chiar aveam dreptate.
Petre
Ignat era activist la Secția de presă și puțea pământul sub el de cât dorea să
parvină. Își luase și un doctorat în istorie de la Academia lui Fane Gheorghiu
(așa îi ziceam noi în glumă, iar pe doctoratele susțiunute acolo nu dădeam nici
o ceapă degerată), iar el se credea deștept, crezând că vorbește cu noi cum
vorbise el cu analfabeții din fabricile umplute de Dej și Ceaușescu cu
muncitori proveniți din țărani alungați de foame din sate. Și aproape două ore
ne-a vorbit despre indicațiile prețioase ale partidului care nu-și ating
scopul, în ciuda valorii lor, fiindcă noi, ziarișii, nu știm să le punem în
parctică, iar ziarele în loc să fie convingătoare, sunt cât se poate de
plictisitoare.... Când, în sfârșit, a terminat și a întrebat dacă sunt
întrebări, eu am avut una:
-
Tovarășe
Ignat, dacă de douăzeci de ani partidul ne dă indicații și e nemulțumit de
rezultate, de ce nu schimbă strategia?
-
Adică?, întreabă
el, cum să-și schimbe partidul strategia?
-
Simplu: să
ne lase în prostia noastră vreo doi-trei ani, să nu-și mai bată capul cu noi,
dacă tot nu pricepem, iar noi să facem ziarele după mintea noastră, și poate
ies mai bine.
Oltean barat...
Ocuparea unui post de lector la Ștefan Gheorghiu pentru
mine era o simpă soluție de vanitate. Cel mult o dovadă că dosarul meu de fost
exploatator (ceea ce nu era adevărat de nicio culoare, căci părinții mei nu
exploataseră pe nimeni!) nu mai conta, iar partidul mă socotește un om de-al
lui, pe care poate pune bază. Nu eram foarte interesat din pricina obiectivului
meu principal, acela de a ajunge scriitor și a nu mă lăsa dominat de alte
scopuri. Pentru alții, aveam să aflu curând, miza era mare. Primul semn a fost
examenul de la disciplina ”socialism științific” (să mori de râs la auzul unei
asemenea discipline care era noul nume de botez al „filosofiei marxist
–leniniste”, altă sintagmă comică), când am primit nota 9 (nouă). Pentru mine,
era un succes, dar nu și pentru Ion Șinca (eu îi ziceam în glumă, iar el nu se
supăra, fiindcă era foarte cumsecade : Șinca Ion de la raion). Păi nu țineam eu
minte cât tremurasem ca să obțin o notă de cinci la slavă veche și la latină?
Ba îmi aminteam perfect, așa că nu-mi trecea prin cap să mă melancolizez pentru
o notă de nouă.
-
Nu e așa
simplu, Oltene!, îmi spune tovarășul de la partid, dar tu nu înțelegi... ( nu
mai îmi spunea de mult „tovarășe Anghel”, trecuse la Anghele sau Oltene, iar eu
la Domnul Șinca sau tovule).
-
Și ce e
complicat?
-
Nu contează
că ai luat nota nouă, contează cine ți-a dat-o?
-
Ei, cine?
Profesorul, cine să mi-o dea?
-
Și
profesorul cine este?
-
Unul, nu-i
știu numele, parcă Oișteanu. Sau Proțăpeanu, că la Băilești ori ai oiște ori ai
proțap.
-
Îți arde
de glume...
-
De ce nu?
-
Că Oișteanu
e fratele lui Leonte Răutu.
Nu mai
lungesc vorba. De Leonte Răutu auzisem și eu că e mare la Partid, dar nu știam
că el e unul dintre cei mai influenți politruci. Habar nu aveam că a veniut din
Basarabia, că e evreu, că a condus tot felul de secții ale Comitetului Central
al Partidului. Într-un cuvânt, că el taie și spânzură. Îl văzusem coborând din
mașina neagră în curtea Academiei (unde era rector), privind în toate părțile
de parcă i-ar fi fost teamă să nu fie asasinat ca John Kennedy, dar nu mai
puteam eu de mutra lui de buldoc, cu fălcile umflate de trai bun. Trebuia să-mi
pese, mi-a explicat Șinca, fiindcă Oișteanu și ai lui vor să aducă în academie
numai ”olteni barați”, iar noi – adică Șinca și ai lui (între care mă
înscrisese și pe mine) preferam un român adevărat. Nu mă puteam preface că nu
știu despre ce este vorba, deoarece simțisem și la „Flacăra” tensiunile dintre
români-români și românii-evrei, char dacă se manifestau mai ales la nivelul
simpatiilor și al glumelor (Eugen Mandric, redactorul șef, care era din
Fălticeni și trăise printre ei, le zicea pe față „voi evreii, care...” și urmau
aprecieri sau mici înțepături nejignitoare, cele mai multe cu trimiterea la
priceperea evreilor la afaceri sau la neimplicarea în scandaluri fățișă,
preferând lupta de culise). Expresia „oltean barat” făcuse deliciul redacției
câteva săptămâni, în urma unei gafe care apăruse în revistă.
Cum am mai
spus, H. Dona, redactorul șef adjunct se ținea de șuiete cu musafirii cam toată
ziulica, la el în birou, uneori mai aproba câte un text scris de alții, și tot el
răspundea săptămânal unor scrisori primite de la cititori. Selecția o făcea un
redactor, tovarășa Nedelea, soția unui șef pe la procuratură sau securitate
(cam tot un demon pe vremea aceea), care și scria pe plicurile înaintate lui
Haș Dona ce conțin. Pe vremea aceea, echipa de fotbal Universitatea Craiova era
în mare simpatii pentru publicul larg, deși nu era în topul echipelor, dar avea
susținere din partea oltenilor de acasă, dar și a oltenilor plecați (v-am spus
că și noi oltenii suntem tot evrei: mai mulți cei din lume, decât cei rămași
dincolo de ”fluviul” Olt, un fel de Missisipi balcanic!). O mai simpatizau și
cei care nu voiau să țină cu Steaua sau Dinamo, echipe ale unor ministere
opresive, armata și miliția, baza fiind tinerii, că doar era echipă
studențească. La Băilești se povestea că antrenorul echipei locale (Progresul,
fostă Vulturii, fostă Val-Vârtej) le-ar fi cerut jucătorilor să depună mai
multe eforturi, ca ăia de la Universitatea (și ea fostă „Știința”), aleagă pe
teren de zici că iese sufletul din ei. „Da, neică, a zis un jucător băileștean,
dar ăia câștigă bine, termină facultatea, ajung ingineri...”, a explicat jucătorul,
păi să ne dea și nouă diplome, și să vezi cum alergăm de mâncăm norii!”. „Cum
să-ți dea, mă diplomă de facultate, dacă tu nu ai nici liceul”, l-a pus la
punct antrenorul, dar jucătorul avea deja soluția:„ să ne-o dea pe-aia de
facultate, că pe urmă ne descurcăm noi cu liceul, că e mai ușor!”
Ei bine,
avusese loc în duminica trecută un meci între Universitatea Craiova și o altă
echipă, iar Universitatea învinsese cu scorul de unu la zero, jucând pe terenul
echipei adverse. Un suporter al echipei învinse trimisese o scrisoare de
protest la revista Flacăra, demonstrând că golul respectiv fusese marcat
dintr-o poziție neregulamentară. Haș Dona a citit scrisoarea și a formulat
următorul răspuns. „Deși nu am urmărit meciul și nu sunt oltean barat, știu sigur că nu se mai poate contesta
rezultatul acum, la atâta timp după disputarea meciului...”
După
câteva zile de la difuzarea revistei, scandal cu mare veselie în toată
redacția! Cineva, tot din provincie, citise fraza cu pricina și protestase: „ce
motive are H. Dona să se ascundă că e evreu?”
I-a
revenit lui Dan Bârlădeanu (care renunțase doar de un an la numele de Grumberg)
sarcina „de partid și de stat” să-i spună lui Dona ce gafă făcuse. A povestit
că au avut următoarea discuție calmă:
-
Tovarășul
Dona, a fost foarte gustată gluma dumneavoastră cu oltenii?
-
Ce glumă,
care glumă, care olteni?, s-a mirat Dona.
-
Cea în
care spuneți că nu sunteți evreu?
-
Eu?, protestează
Dona, nu m-am ascuns niciodată...
-
Ei, nu
v-ați ascuns, v-ați ascuns, dar, desigur, ați glumit.
-
Nu e
adevărat!
-
Ba da,
zice Dan Bârlădeanu și-i arată revista, cu sintagma „oltean barat” subliniată.
-
Și ce-i
asta?, întreabă Doan, nepricepând despre ce este vorba.
-
Despre
asta este vorba, să nu-mi spuneți că nu vi s-a tăiat prepuțul...
-
Nu spun,
dar nu văd legătura...
I-a
explicat, în sfârșit, Bârlădeanu: oltenii adevărați sunt nebarați, iar evreii
sunt „olteni barați”, fiindcă lor li s-a tăiat prepuțul, deci au fost barați!
Neavând legătură cu plebeii, Dona nu era la curent cu limbajul străzii, așa că
a trebuit să-i explice Bărlădeanu și expresia „botezați cu briciul” care se
referea tot la tăierea prepuțului.
Legat de
același subiect, îmi amintesc o glumă a unui coleg de la Radio, Stelian
Tăbăraș, un prieten de-al meu cu un umor debordant și cu geniul calamburului.
Venind vorba despre marele actor Fory Etterle, un colaborator constant al
emisiunilor culturale, cineva s-a întrebat dacă este evreu sau e italian.
-
Este
evreu, decretează Stelian Tăbăraș cu siguranță.
-
Este
italian, protestează un alt coleg
-
Este evreu
– nu se lasă Tăbăraș - l-am prins eu la râu.
-
Cum l-ai
prins tu la râu - se miră interlocutorul, iar noi ceilalți eram cu urechile
pâlnie – ai fost tu la scăldat cu el, s-a dezbrăcat în pielea goală și ți-a
arătat că are prepuțul tăiat?
-
Nu,
recunoaște spășit Stelian Tăbăraș, nu i-am văzut mădularul...
-
Atunci?
-
L-am prins
când a zis: așa ”râu” mi-a fost azi noapte!
Râsete în
hohote. Poanta era legată de faptul că unii români de origine evreească nu pot
pronunța corect â-urile și ă-urile. Chiar eu am fost pus în încurcătură odată,
când doamna Cioară, secretara lui Dona, mi-a pus următoarea întrebare:
-
Tovarășul
Anghel, „câtre„ se scrie cu â din a, sau cu î din i?
-
Nu
înțeleg, am mărturisit sincer, nepricepând.
-
Am de
scris o adresă „câtre ministerul...”
-
Se scrie
cu ă, am răspuns, fără pic de ironie, a acela cu căciulă. De râs am râs acasă.
Pe moment, la academia Ștefan Ghiorghiu întrecerea au
câștigat-o oltenii nebarați, a făcut Ion Șinca ce a făcut și mi-a comunicat că
voi rămâne lector, începând chiar cu toamna următoare. Era câștigarea unei
bătălii, nu războiului. Că alții dădeau mai multă importanță decât mine concurenței
reiese și dintr-o discuție telefonică pe care am avut-o cu Eugen Simion,
proaspăt întors de la Paris.
Eugen Simion a devenit membru de partid în timp ce eu
eram student și, bineînțeles, la discuții am zis și eu două vorbe și trei
prostii despre stima de care se bucură el în facultate printre studenți. După
ce s-a văzut membru de partid, nu era ședință lunară să nu ridice problema
plecărilor în străinătate, obligatorii pentru formarea unor intelectuali (avea
dreptate și bine făcea că solicita asta). Nu uita nici să dea un bobârnac
altora, fără să precizeze vreun nume, despre care ar fi auzit el că se
întorseseră de la Paris sau de la Madrid fără o carte, dar și-ar fi adus
tacâmuri de bucătărie scumpe și haine de blană pentru soții. Bune și ele,
adăuga el după o pauză de stil, să poată fi savurată poanta, dar orișicâtuși,
el care, cu cartea în mână de mic, nu-i așa, nu se face ca să nu...
Și s-a aranjat ca să da. A fost trimis lector de limba și
cultura română la Sorbona. Bucurie mare pentru el, pentru familia lui, pentru
prieteni și pentru mine, că-mi era cumătru.
Tocmai când forțele internaționalismului proletar șe
războiau cu forțele naționalismului ancestral, miza fiind capul lui Petre
Anghel, tocmai se întoarce din Cetatea Luminii Eugen Simion, deja poreclit ”Al
lui Parizianu”, după un personaj al lui Marin Preda. Și mă sună la telefon.
-
Aa, aaaa,
cânt eu, bine ați venit, domnule profesor, abia aștept să ne întâlnim...
-
Da, da,
zice el, sigur că o să ne întâlnim, bine te-am găsit. Am auzit că faci carieră,
nu glumă...
-
Ce
carieră? Întreb eu, sincer mirat, că nu pricepeam la ce se referă.
-
Am auzit
că ești lector la Ștefan Gheorghiu...
-
Aaaa, mă
dezmeticesc, e o vorbă, dar nu știu dacă așa va fi. Dar nu e mare lucru, domn
profesor, de-ar fi la Universitate, da, ar fi ceva... (sincer așa credeam, nu
mă jucam de-a modestia și nici de-a prințesa mofturoasă).
-
Nu, nu,
zice el – foarte serios în glăscior și fără să facă eforturi să-și ascundă
sensul mesajului - alții au așteptata ni
în șir ca să prindă un post de lector...
-
O fi, zic
eu, dar asta nu e universitate, e Ștefan Gheorghiu...
-
Da, da, a
conchis el, mai vorbim...
(In)telectualule, [ob]literatule, daca la tine litera ă este, asa cum pretinzi ca ai răspuns, fără pic de ironie, un a cu căciulă inseamna ca (literele) î si â nu pot fi decat purtatoare de pălărie ale lui i, repectiv a! Ei bine, aceasta constatare e doar bomboana de pe coliva celorlalte greseli de scriere din text, care palesc in fata unei asemenea... perle! Pe scurt, (iti) pot spune: /Tăvălit-ai prin țărână//Limba noastrâ cea română!/
RăspundețiȘtergere