Cum am ajuns ziarist
Prin anul al IV-lea puteam opta pentru un curs de jurnalism,
numit pompos “Teoria şi
practica presei”. Lector era Octavian Butoi. Studenţii erau geniali sau antitalent. Cam ei hotărau
categoria. Dintre ei, în urma cernerii vieţii, au rămas să-şi facă oarece nume
Tudor Octavian, Jana Gheorghiu, Nicolae Dan Fruntelată, Octavian Andronic,
Irina Şafarica (devenita Nicolau), Doina Iovănel, Dumitru Eliade
(Constantinescu), Vladimir Udrescu. Şi, aţi ghicit, ultimul pe listă chiar eu.
Octavian Butoi nu avea geniu (nici eu), dar era ultimul
mohican în a forma ziarişti. Iubea această meserie, probabil, fiindcă lui nu-i
prea mergea condeiul. Era însă un om bun (o fi şi acum de-o mai trăi) şi
împărtăşea cu bucurie ce ştia. Lucru şi mai bun: ne cerea să scriem ce vrem noi,
din căpşorul nostru, apoi unul citea capodopera şi ceilalţi îl lăudau sau îl
căsăpeau. Eu eram capul răutăţilor. Nu ştiu ce căutam pe-acolo, fiindcă în
megalomania mea urma să ajung cel mai mare scriitor român, nu cel mai mare
ziarist.
Eram destul de liniştit în legătură cu viitorul meu,
fiindcă făcusem practică la ziarul „Înainte” de la Craiova, publicasem cam
multişor acolo (având oarece uşurinţă la scris, vă rog să mă credeţi, că-mi dau
cuvântul meu de pionier cinstit!), iar cei din redacție, în frunte cu Al.
Firescu - cel mai mare ziarist al Olteniei contemporane - îmi promiseseră că mă
vor angaja la ziar, scoţându-mă din întunecatul sat unde m-ar fi trimis
repartiţia guvernamentală. Îl cunoscusem şi pe Ilie Purcaru, redactor şef la
revista „Ramuri” şi trăgeram nădejde că acolo voi ajunge şi voi face din
Craiova capitala culturală a Mapamondului!
Trece semestrul, Tavi Butoi mă gratulează cu un zece (a
făcum mai cu toţi pomana asta) şi aşteptam să înceapă semestrul al X-lea,
dedicat lucrării de absolvire. Teza despre Mihai Ralea nu-mi punea probleme, că
găseam mură-n gură materiale pentru informare la biblioteca facultăţii. Aşa că,
trai, oltene, pe banii statului român, plimbă-te, du-te la filme, vizitează
expoziţii şi muzee, că nu se ştie dacă vei mai pune curând piciorul în
Bucureşti, scump oraş al ţării noastre de democraţie populară, „Bucureşti,
Bucureşti, fără seamăn să creşti”, cânta Gică Petrescu.
Într-o zi, într-un
februarie cam călduţ, mă aud strigat de pe trotuarul celălalt. Eu eram pe
partea cu Cişmigiul, domnul profesor Butoi, prin dreptul Primăriei Capitalei,
clădirea în care nu le place primarilor să muncească, fiind veche pentru gusturile lor rafinate.
-
Oltene!,
ţipă Butoi (fiind şi el oltean, dar de Vâlcea, nu ca mine geambaş de cai din
Dolj), tu ştii de când te caut?
-
Nu ştiu,
am recunoscut cu toată sinceritatea mea de origine neoprotestantă.
-
De mult.
-
Iote-te că
că mă găsirăţi!
-
Oltene,
lasă gluma, mâine să te duci la revista „Flacăra”, la redactorul şef Eugen
Mandric, şi să spui că te-am trimes eu.
-
Ce să fac
acolo?
-
Să
vorbeşti cu el, mi-a cerut să-i trimit un băiat deştept...
-
N-are
tata!, zic eu.
-
Te
angajează, dacă îi place cum scrii.
-
Domn
profesor, devin eu sobru, ştiţi că sunt însurat, că nevastă-mea are casă la
Craiova, că ăia de la ziar au promis că mă angajează ei, îmi cer transferul din
învăţământ şi mă scapă de repartiţia la ţară, scap de Risipiţii din Deal şi de
Bolintinul din Vale...
-
Nu fi
prost, oltene, fă cum îţi spun eu. Că dacă te angajează Eugen Mandric e bine...
-
Da, cum să
nu...
-
Bagă la
cap, că ştiu că eşti căpos (în traducere: încăpăţânat), de la Bucureşti în provincie
pleci când vrei, din provincie în Bucureşti şansele sunt minime, ca să nu spun
de loc.
L-am ascultat. M-am
dus la redacție, am scris un reportaj despre căminele studenţeşti din
Grozăveşti şi m-am trezit redactor, cu carte de muncă şi legitimaţie. Cu
salariu diminuat, ca nu aveam diplomă de absolvire. Ceea ce era adevărat. Am
luat-o peste vreo trei-patru luni.
Viaţa e mai frumoasă decât logica
Dacă ar fi
mai importantă logica decât soarta, la revista „Flacără” ar fi trebuit (vorba
vine) să mă recomande H. Dona (I se
spunea Haș Dona, iar prietenii doar Haș), care era redactor şef adjunct şi era
titularul cursului de „Teoria şi practica presei”, dar nu prea ţinea cursul,
ce-i drept, îl înlocuia Octavian Butoi. Dona a venit însă la examen. Știu că
primul subiect de pe biletul tras cu mânuţa mea personală era „Știrea”. Eu, de
mic, mai dă dă mic, nu stau bine cu memoratul voluntar, aşa că nici n-am
încercat să reproduc definiţia pe care o dictase el sau Butoi (luam notiţele de
la colegele-fete, eu nu prea scriam, să nu-mi stric ... stilul!). Dar
pretindeam că ştiu ce este o ştire de presă. Şi zic: ştirea e ceva care seamănă
cu ceva, vine din cotrova, dar e altfel: e o informaţie de interes larg!
- Adică?,
mă întrerupe Haș Dona din avântul revoluţionar, privindu-mă cu dispreţ (la asta
se pricepea foarte bine, la scris mai de loc, dovadă că n-a scris mai nimic în
viaţa lui de ziarist, iar la revistă... avea rubrica de răspuns cititorilor!).
-
Adicătelea, mă explic eu, vine cam aşa: dacă se întâmplă ceva şi întâmplare
interesează şi pe alţii sau presupune ziaristul că ar interesa pe mulţi, gata
cu ştirea la „Boborul suveran!”
- După
dumneata orice e ştire!, zice el la fel de ironic.
- Orice,
confirm eu, dacă interesează mulţimea.
- Vrei să
spui că dacă mi-am rupt eu piciorul, asta e ştire...
Lângă el,
Octavian Butoi îşi trăgea capul mai în spate şi-mi făcea semne disperate să mă
uit în jos şi să tac. Nu m-am uitat în jos că simţeam că nu făcusem pipi pe
mine şi nici nu sunt descheiat la pantaloni. În plus, învăţasem de la partid:
Tot înainte, tovarăşi! Plus că făcusem şi eu aproape doi ani de armată şi-mi
însuşisem lozinca: pieptul drept, ochii-nainte!
-
Dacă vă
rupeţi dumneavoastră piciorul, zic eu – iar în acest timp Butoi transpira şi
îşi astupase gura, semn că trebuie să tac – nu se întâmplă nimic, e o problemă
personală, dar dacă îşi rupe Brigitte Bardot un picior (era pe atunci cea mai
arătoasă artistă), toată presa va consemna ghinionul şi va pubica poze cu
picioarele ei şi înainte şi după accident.
-
Da, da, a
cam zâmbit a rânjire Haș Dona, contează femeia...
Nu zisesem
că asta contează. Cred că Dona l-a lăsat
pe Butoi să fixeze nota, era limpede că nu se simpatizam.
Când am
ieşit din clasă, Butoi după mine (păţeam destul de des să iasă asistenţii după
mine şi să mă laude că am răspuns bine sau sa-mi reproşeze că i-am făcut de
râs, ei mă lăudaseră profesorilor, iar la examen nu ştiusem nimic).
-
Eşti
nebun? , mă întreabă Butoi.
-
Nu sunt.
-
Eşti
prost?
-
Nu sunt,
dar de ce întrebaţi?
-
N-ai văzut
că-ţi făceam semne?
-
Ba da.
-
Dona are
piciorul în ghips şi tu susţii sus şi tare că asta nu contează, că el e nimeni.
-
Nu am zis
aşa.
-
Nu ai zis
aşa, mi-am mâncat zilele cu gura asta pe care nu ţi-o ţii legată.
Mi-am luat licenţa!
Ca să nu aveţi motive
să spuneţi că mă laud, afirm din capul locului că eu nu am fost un student
strălucit, iar câteva dintre examene (limba rusă, limba slavă şi limba latină)
le-am luat în urma unor intervenţii. Învăţam la disciplinele care-mi plăceau şi
mă chinuiam cu acelea cărora nu le vedeam rostul. Nu e mai puţin adevărat că
nici pe unii profesori, mai ales lingvişti, nu-i prea dădea pasiunea
ştiinţifică afară din casă, iar dacă-i dădea, îi băga la loc de urgenţă lipsa
de tact pedagogic (de pildă Gheorghe Poalelungi).
Eu nu toceam ca să ies
în frunte din două motive. Unu: ştiam că dosarul de cadre nu e în regulă pentru
carieră (părinţii şi biunicii păcăiţi, iar tata considerat exploatator fiindcă
avea atelier particular de tâmplărie). Doi: nu puteam în ruptul capului să
învăţ pe dinafară parascoveniile lor – citeam, înţelegem despre ce este vorba,
şi gata!, n-o să stau să memorez ce vor ei, ca simţeam că nu-mi va fi util
niciodată!
Relaţiile cu
profesorii (includ toate cadrele didactice) erau clare: unii mă iubeau de parcă
le-aş fi fost copil de suflet, iar alţii nu mă înghiţeau de loc. Era valabil şi
pentru cei care nu mă avuseseră student, dar aflaseră de la alţii că aş fi
deştept sau pramatie. Recunosc că au fost trei dintre ei care-mi făceau loby,
înainte de inventarea termenului pe malul Dâmboviţei (nici chiar la Băileşti,
pe malul Balasanului, nu ajunsese conceptul). Cei ce mă lăudau cel mai mult se
numeau Gheorghe Frâncu, Constantin Cruceru şi... Eugen Simion. Evident, eu îi
veneram. Le sunt dator până la moarte. Se plimbau cu mine pe străzile
Bucureştiului, îmi arătau clădirile istorice, îmi explicau ce instituţii sau
persoane fiinţaseră cândva prin ele. Îmi spuneau ce au citit, imi recomandau
cărţi, mă certau cu prietenie. Întârziam cu ei la cafea, coniac, vodca sau bere. Eu beam puţin sau de loc, fiindcă
nu puteam. Nu m-am îmbătat niciodată şi presupun că asta le dădea oarece
siguranţă în prezenţa mea celor care aveau de gand să întreacă măsură (nu e cazul lui E. Simion care nu iubea nici
el alcoolul).
De acelaşi tratament
preferenţial mă bucuram, atunci sau in anii imediat următori, şi din partea lui
Cezar Tabarcea, Ion Coja, Nicolae Constantinescu, Silviu Angelescu, Al. Piru,
Al. Hanţă.
Dar să nu ne grăbim că
trebuie să-mi dau licenţa. În urma unui conflict cu dl. Petrică, şeful
bibliotecii de la Litere - un om remarcabil, despre care voi vorbi altădată –
citisem tot ce se putea citi despre proza lui Mihai Eminescu, deci mă hotărăsc
ca acesta să fie subiectul meu de licenţă. „Da, zice George Munteanu – un
excelent profesor şi istoric literar, care ne predase marii clasici ai
literaturii române – e foarte interesant subiectul, dar nu te-ai gândit bine.
Vei munci degeaba, nu-ţi va publica nimeni o astfel de teză”. Eu îi spun că nu
mă interesează să public (v-am spus că urma să devin mare scriitor, ce facem
noi aici, vorbim degeaba – textul e pentru cititori, nu pentru George Munteanu),
dar el spune să-mi aleg alt subiect.
M-am simţit jignit,
cum adică să nu primească subiectul ales de Măria Mea? Bine, am înţeles, schimb
subiectul, dar schimb şi profesorul. Mă duc la Eugen Simion şi-i propun teza
„Poezia de refecţie filozofică la Lucian Blaga” ( v-aţi prins, trăgeam numai la
peşti mari!). „Dragă domnule Petre Anghel, zice Eugen Simion – nici nu ştiţi ce
frumoas şi convingător vorbeşte E. S. când vrea, dacă nu mă credeţi întrebaţi-l
pe domnu-său Ion Iliescu) că nu e bine, că de Blagă se ocupă acum toţi, vei sta
cu manuscrisul în mână şi nimeni...” Era
clar, toţi mă voiau autor!
Mi-am ales Mihai
Ralea. Nu ştiu cât mi-a luat cititul şi întocmitul fişelor, dar de scris am
scris lucrarea în vreo trei-patru nopţi. Ştiu că între timp îmi crescuse o barbă
neagră şi eram foarte mândru de ea.
Vine şi ziua
susţinerii. În comiseie: Dim. Păcurariu, care era decan, Alexandru Piru, Eugen
Simion şi alţi doi-trei profesori. Eu intru primul din cei repartizaţi la
această comisie. Mi se arată scaunul din faţă şi mă aşez.
Domnul profesor Eugen
Simion, coordonatorul (nu mai ştiu cum se chema îndrumătorul) prezintă
lucrarea:
-
Petre Anghel, studentul nostru, pe care îl
cunoaştem, cutare şi cutare, are lucrarea cutare şi cutare, a făcut o lucrare
deosebită, care...cutare şi cutare. Numai vorbe frumoase...
Auzind asemenea laude, decanul întinde mâna să i se dea
lucrarea care zăcea cuminte în faţă lui Eugen Simion, să nu zboare cumva geniul
din ea.
-
Ce vrei?,
întreabă Al. Piru cu vocea lui tabacică înconfundabilă. Era cel mai prestigios
profesor, nu degeaba fusesew asistentul lui G. Călinescu, dat afara din
universitate, apoi reprimit când s-au mai îmbunătăţit condiţiile
politico-sociale.
-
Să văd şi
eu, mormăie Dim Păcurariu.
-
Lasă, zice
Piru, nu auzi ce zice Simion, e o lucrare excepţională, n-avem timp de pierdut,
îi dăm zece şi să intre altul...
Simion
vrea să mai spună ceva, evident încântat că a adus în faţa comisiei un asemenea
absolvent.
-
Domnule
Simion, îl întrerupe Piru, ştim despre ce e vorba, hai să trecem mai departe.
Am ieşit
din sală. Colegii erau consternaţi. M-au întrebat ce am păţit. Am spus că am
terminat. Nu credeau.
M-am mai
învârtit prin facultate, l-am găsit pe Cezar Tabarcea, şi tuleşte-o la cafea,
Anghele, n-ai auzit că a zis profesorul Piru? Nu avem timp de pierdut. Peste
ani, Cezar Tabarcea a descoperit că lângă fosta cofetărie Albina, unde ne
făceam noi veacul, s-a deschis - după evenimentele din 1989 – o cafenea. El
ajunsese șef de departament și toată ziua dădea fuga la cafenea. Întrebat de
secretare sau de prodecani pe unde umblă, răspunde invariabil: la „Studii
biblice”! Mergeam și eu des cu el acolo și l-am întrebat de ce „Studii biblice”?
Eu devenisem între timp doctor în teologie, deci era firească această
curiozitate.
-
E simplu,
mi-a răspuns Cezar. Cafeneaua e în fața bisericii, când bem, privim pe
fereastră și vedem biserica, gândind la cele sfinte. Ce studii biblice mai
serioase ți-ai dori?
Repartiţia
guvernamentală, baiatu!
Aveam eu licenţa luată (cred că vreo 8.70 aveam media;
acum dacă nu-i dai zece studentului la examen nu-ţi mai dă bună ziua sau te
reclamă la decanat. Mă rog, buna ziua nu-ţi dă nici cu nota 10 plus), aveam
post de redactor la o publicaţie centrală, dar trebuia să rezorv şi cu
repartiţia guvernamentală, să nu mă pomenesc trimis unde a dus Mutu iapa şi să
fiu obligat să dau înapoi cheluielile de şcolarizare. Drept care îi spun
redactorului şef, Eugen Mandric, că joi se fac repartizările. „Şi ce treabă am
cu repartizările lor, din moment ce te-am angajat?” I-am explicat că el nu are
treabă cu ei, doar eu am.
Eugen Mandric era un ziarist excelent. Şi un mare băutor.
Fusese coleg de şcoală şi prieten bun cu Nicolae Labiş. Semnase scenariile
câtorva filme artistice răspunzând cu abnegaţie comenzilor partidului („Lupeni
29”, despre lupta revoluţionară a minerilor împotriva exploatării). La Televiziunea
Română a difuzat nişte documentare despre pericolul verde, pericolul
legionarilor – obsesia comuniştilor. Nu credea nimic din ce făcea. Era
mercenar. El singur mi-a spus că falsifica fotografii şi documente ca să
rescrie istoria după cum poftea regimul democraţiei populare. După revoluţia
din 1989 s-a oferit să continuie serialul de documentare cu „Pericolul roşu”!
Avea o voce inconfundabilă şi toată lumea s-a arătat indignată de schimbarea
bruscă a macazului. O făcuseră şi alţii, dar nu aveau o vocea atât de dură şi
de moldovenească...
Personal nu aveam ce să-i reproşez şi nu-i reproşez nici
acum, omul voia să trăiască bine şi-şi vindea scump talentul. Problemă de
opţiune.
După ce a înţeles de ce am eu nevoie de repartiţie, m-a
întrebat dacă e bine să-mi dea o adresă către facultate prin care să ceară
repartiţia mea la revista Flacăra. Sigur că era bine. În timp ce dicta
dactilografei adresa, a trimis după un redactor să-l consulte dacă e eficient
ce facem.
Cel consultat, E. Dascălu, era un evreu civilizat, foarte
distins, absolvent de Ştiinţe juridice. De ce nu practica Dreptul şi se
multumea să dea explicaţii la nişte fotografii decupate din reviste străine
aflate la „documentarea” publicaţiei nu ştiu. Mandric i-a dat dispozitie să se
prezinte cu adresa în faţa comisiei guvernamentale şi să vină cu repartiţia în
dinţi, iar dacă îi trimit ăia pe altcineva, el, Dascălu Elizarie, să nu mai
pună piciorul la redacţie, că nu are nevoie de tâmpiţi cu diplămă. Era cinic şi
slobod la gură.
Cum s-a prezentat E. Dascălu cu hârtia la Comisia
guvernamentală de repartiţie, cum au trecută ăia pe listele lor un post liber
la revista Flacăra! Transparenţă toatală, tovarăşi!
La Comisie – într-o clădire din Şoseaua Panduri, unde
funcţiona Institutul pedagogic de trei ani, curtea era plină de toţi
absolventii de filologie de la Bucureşti, Iaşi şi Cluj ai acelei promoţii, cred
că aşteptau vreo 500 de viitori dascăli.
A intrat absolventul cu nota cea mai mare – o fată – şi
sigur că a pus ochii pe postul de la Flacăra. Nu eram de faţă, că nu aveam voie
să stau acolo, dar sunt sigur că Eliazar
şi-a amintit că e urmaşul lui Moise, a dat cu bastonul în marea de pofte şi a
decretat că o fată nu are ce căuta în sanctuarul sfânt al revistei Flacăra,
unde e muncă de bărbaţi, tăvăleală de teren, dormit în trenuri şi mâncat peşte
crud dacă e vreun râu în apropiere, altfel, post negru de 40 de zile în pustie.
A mai avut de dat o bătălie când s-a prezentat, în
sfârşit, şi un absolvent mascul. Pe el l-a refuzat inventând, probabil, că la
Casa Scânteii, lucrându-se cu plumb, impotenţa în câteva luni este asigurată.
Sau poate l-a ameninţat că urmează ca noul redactor să fie trimis reporter pe
frontul în Coreea.
Dată fiind situaţia încordată, teama mea creştea de la o
clipă la alta, văzându-mi ameninţată moşia. Atâta lucru puteam şi eu să spun la
Băileşti, că lucrez în presă, iar acum mă şi vedeam profesor la Apahida de Jos,
unde nu ar fi crezut nimeni că eu am fost trei luni ziarist în Bucureşti. Nu
era puțin lucru să fii ziarist. Toată lumea știa că există ziare pe care
oamenii le citesc cu nesaț să afle știri... În Băilești, în copilăria mea, era
un vânzător, Vancu, care umbla cu ziare sub braț, făcând reclamă produsului: „Ia-ți
ziare, neamule!”. Era șchiop, în urma unei răni primită în război, își trăgea
un picior anevoie. Noi, copii inconștienți, când voiam să ne distrăm, luam o
carte sub braț, ne târam un picior și strigam: „ia ziare, ia ziarul, care mai
vrea ziarul!” Într-o zi, observând bunică-mea că tot sunt plecat din Băilești,
vrea să afle cât timp am de gând să hoinărec pe la cele școli de departe. Îi
explic:
-
Mai am doi
ani și termin, Maie! (așa îi spuneam eu în loc de mamaie și după mine i-au
preluat toți numele, eu fiind primul ei nepot, după mine urmând vrea douăzeci,
că bunica a avut patru copii, toși puioși).
-
Așa mult
vă ține acolo? Și ce-o să ieși după asta?
M-am
gândit să nu-i spun că voi fi profesor, că a mai auzit ea de profesori, așa că
i-am spus că voi deveni ziarist...
-
Aoleu,
mamă, înveți tu atâta carte ca să vinzi ziare ca Vancu? Mare prostie!...
Îmi trebuia repede o pilă. Pilă, pilă! Păi nu cunoşteam
pe nimeni în afara de câţiva profesori de la facultate. Buni şi ăia. Renunţ la
birjar, că şi aşa nu aveam, renunţ la taxi, din acelaşi motiv, şi fuga în
centru. La statui, Anghele, la statui! În clădirea spre care arăta – şi mai
arată şi azi - sabia lui Mihai Viteazul.
O palmă
subţire pe obrazul meu gros
La facultate găsesc destui profesori gata să plângă pe
pieptul meu slăbuţ pentru nedreptatea care ar urma să mi se facă, găsesc şi
câţiva care declară că legea e stupidă şi că ministerul ar trebui să-mi
mulţumească pentru faptul că m-am descurcat singur şi îi rămâne un post liber
să-şi plaseye ei pe cine vor, dar nu apare nici-o soluţie pracică.
Alec Hanţă, cu oarece ani petrecuţi la un lectorat în
Franţa, pare cel mai lucid şi întreabă cine e preşedintele comisiei de
repartizare. Era profesorul Dumitru Pop de la Cluj. Nu-l cunoştea nimeni dintre
cei prezenţi. Eu îl cunoşteam, ca facusem primul un la Cluj, iar el preda
folclor în anul întâi. Era un om blând, iubitor de tradiţii, îndrăgostit de
materie. Dar asta nu mă ajuta cu nimic, pe mine mă ştia asistentul lui,
Şeuleanu, dar de unde să-l iau eu acum pe Şeuleanu? Şi dacă aveam de unde să-l
iau, ce, se ducea asistentul să se bată pentru mine cu profesorul?
Dar Hanţă nu doame. Trebuie să fie cineva acolo din
partea ministerului, ia să-l întrebăm pe Pavel Ruxăndoiu, care era lector și
ocupa un post la Ministerul Învățământului. Îl întreabă, dar degeaba, el ne
spune că trebuie o pilă mare şi... aşa, o relaţie de la om la om. A, zice Gigi
Frâncu, e Ghiţă Florea pe aici, el trebuie să ştie pe cineva de când era la
Primărie. Îi spune lui Eugen Simion că influenţa
cea mai mare pe lângă Ghiţă Florea ar avea-o Hanţă.
Eram în pom! Cu Ghiţă Florea mă certasem la un seminar.
Avusesem dreptate, dar cred că procedasem nedelicat. Ghiţă Florea făcuse
facultatea în anii 50, ani nefericiţi pentru tot ce mişca în ţară, de la spicul
de grâu până la inima unui bătrân veteran. Fusese oprit asistent, apoi devenise
activist cultural şi chiar președintele Comitetului pentru cultură și artă.
Prin anii 60, a doua jumătate a deceniului, când făceam eu facultate, cel puţin
în cultură se produseseră nişte transformări esenţiale. Se renunţase la
realismul socialist, marii scriitori interbelici nu mai erau citiţi pe ascuns
şi cu frică de sancţiuni, ci chiar predaţi de la catedră. Nu se mai cita din
scriitorii şi ideologii ruşi şi sovietici, nu se mai cerea obsesiv literatură
de propagandă. Era deja în forţă generaţia lui Nichita Stănescu.
Nu ştiu dacă i se dăduse vreun curs lui Ghiţă Florea, dar
cu grupa mea ţinea un seminar de literatură contemporană. Trebuia să discute cu
studenţii despre scriitori pe care el nu-i învăţase în liceu şi în facultate:
Ion Barbu, Tudor Arghezi, Lucian Blaga, George Bacovia, Vasile Voiculescu. Şi
nu-i ştia.
În loc să chiulesc de la seminarul lui, cum făceam de
obicei, cad în clasă tocmai la analiza poeziei „Joc secund” de Ion Barbu.
Asistentul o citea de pe o foaie şi am avut impresia că
avea probleme de lectură. În loc să ne întrebe pe noi ce credem, cum făceau
alţi asistenţi, noi să spunem, fiecare două-vorbe şi trei prostii, să ne „certăm
academic” între noi, iar el să tragă concluziile la sfârşit, ca a fost cam
bine, dar se poate şi mai bine, se apucă să vorbească exact ca la ziarul Scânteia
din anii trecuţi. Că scriitorul se inspiră din popor, că poporul e adevăratul
creator de valori spirituale, că poezia, că baladele, că basmele, că
ghicitorile...
Eu, de, oltean ţâfnos, simt că mi se suie sângele la cap
(atunci nu aveam chelie, aveam plete) şi-l întreb care e legătura dintre ce
zice dumnealui şi Ion Barbu, respectiv cu versurile citite înainte. El a zis că
e o legătura, dar nu o văd eu, că e indirectă, iar în plus sunt şi cam
obraznic.
-
Nu sunt de
loc obraznic, am protestat eu, dumneavoastră vorbiţi pe dinafară!
-
Cum?, s-a
mirat el.
-
Iată cum!,
declar eu cu voce clară de sergent infanterist şi o iau la fugă spre catedră,
cu pas hotărât. Înşfac o cretă şi desenez dintr-o mișcare o casă (exersasem de
mii de ori să fac o casă din opt linii fără să ridic creionul de pe hârtie – o
joacă de copii!). Sub casă am făcut două linii paralele, dar şerpuite, iar sub
linii am desenat casa cu acoperişul în jos (asta nu mi-a ieşit decât din mai
multe tăieturi de sabie!).
-
Ce e
prostia aia?, se interesează el, convins că are de-a face cu un nebun.
-
Poezia lui
Ion Barbu, explic eu acum calm şi satisfăcut, cu rânjet de jigodie pe faţă.
-
Unde vezi
dumneata poezie?, intră el în jocul nebunului.
-
Eu nu o
văd, zic, e în apă!
-
Ce?
-
Uite!
Poezia. Casa de sus e realitatea! (Şi dau tare cu creta în ea, până se face
bucăţi). Realitatea se resfrânge în apă, dar nu e tocmai ca sus, că apa are
valuri, curge, luceşte, deformează, recompune.
-
Şi?
-
Şi asta e
poezie, asta vrea să spună Ion Barbu, joc secund, jocul din apă e realitatea
poeziei...
-
Asta e o
prostie din mintea dumitale.
-
Nu e, zic
triumfător, nu e din capul meu! Aşa zice G. Călinescu în Istora literaturii. Nu
chiar aşa, cuvânt cu cuvânt, asta e ideea. Dacă mai citiţi o dată poezia, vă
veţi lămuri singur.
-
Eşti
obraznic şi te rog să mă laşi să-mi ţin seminarul. Să părăsești sala!
-
Ies, am zis,
dar asta nu însemnă că aveţi dreptate.
De acest Ghiţă Florea
aveam eu nevoie acum să obţin repartiţia pe postul pe care îl ocupam deja. Îi
spun lui Alec Hanţă că nu are rost să mai continăm discuţia, că nu sunt în
relaţii bune cu Ghiţă Florea. Hanţă îmi zice să aştept şi iese din sală. Se
întoarce cu Ghiţă Florea de mână. Acesta zâmbeşte. Nu am mai văzut în viaşţa
mea un zâmbet atât de curat. Pe cinstea mea!
-
Ce,
oltene, zice el, credeai că sunt supărat, că aşa mi-a spus Alecu...
-
Da, am
fost nepoliticos...
-
Hai să
mergem! Cine mai merge cu noi până la Panduri? Avem cu ce merge?
-
Luăm un
taxi, propunen eu.
-
Lasă, că
am eu maşină.
Avea. Era singurul
profesor care avea maşină personală. Dar şi bunătate cât carul cu loitre lungi.
De puţine ori am simţit regret pentru o faptă de-a mea, ca atunci. Și cred că
am făcut într-o viaţă de om măgării şi mai mari. Dar zâmbetul prietenos al lui
Ghiţă Florea nu am să-l uit.
Nu a putut rezolva
nimic cu repartiţia, dar nu mai era atât de important...
Maestre, imi place lectura. Ti-am citit câte ceva din acest ... serial! Doar ca sã mã conving ca românii au in imens rezervor de "râme" talentate!
RăspundețiȘtergereDar lucrul ãsta îl stiau si .... turcii, acum 600 ce ani! De aceea "nu luau" copii "de suflet" pt. Alah!
Ce stiau turcii? Cã românii sudisti(munteni, olteni, ...) sunt ticalosi: tradeazã, întorc spatele dusmanului, .... .
Cârpe umane. Da si acest lucru, stiinta îl explicã, si-l poti afla, dacã chair ai "ochiul" ... normal.
Nu vã mai citesc, prea multe ... dejectii!
Acum vãd cã esti în ... purgatoriu! Iadul îi al tau, OLTENE!
RăspundețiȘtergere