Bubuieşte şi trăzneşte, militaru-atunci porneşte, însă
Domul ocroteşte
Peste câteva săptămâni
era 30 Decembrie, Ziua Republicii, şi cu acest prilej se făceau avansările în
grad. Locotenentul major Bodoni Alexandru, care ne luase de la Craiova, a fost
făcut căpitan. Dintre toţi ofiţerii şi subofiţerii pe care i-am văzut în armată
(inclusiv câţiva generali, însăşi şeful Scolii de ofiţeri era general) pe
niciunul nu stăteau hainele atât de bine ca pe Bodoni. Se vedea de la o poştă
că-i place să fie militar. Deşi în Batalionul Asigurarea Pregătirii de Luptă
(B.A.P.L) veniseră recruţi din toată ţara, pe mine Bodoni m-a păstrat la el în
companie, la infanterie. Alţii au ajuns la tanchişti, transmisiuni sau
artilerie.
Primele două săptămâni
au fost de groază. S-a şi nimerit să fie una din cele mai geroase ierni din
ultimii 50 de ani, ziceau ofiţerii, dar eu eram convins că e cea mai friguroasă
de la facerea lumii. Totul mi se părea absurd. Ni se dădea o explicaţie şi ni
se cerea să executăm o mişcare. Bun, ascultam, înţelegeam utilitatea ei, gata,
de ce să repetăm de o mie de ori o mişcare inutilă. Stăteam ceasuri în şir în
frig, pe zăpadă, ni se cerea să săpăm tranşeie în pământul îngheţat bocnă în
care nu ar fi pătruns nici picamerul. Ne alergau kilometri care păreau cât ecuatorul,
cu masca pe figură ca să ajungem la Crucea lui Mihai de la Şelimbăr, apoi ne
cereau să cântăm „Republică măiastră vatră!” Nu era nici-o republică, nici-o
măiastră, nici-o vatră, ci o tâmpenie de la un cap la altul. Nimeni nu dădea
tonul la cântec, ajunsesem eu, afonul, să cânt primul vers... Altfel ne ordonau
să ne târâm pe burtă.
Mai avusesem şi
ghinionul să dau peste nişte comandanţi de grupă (caporali) moldoveni. Ştiu, am
aflat din primele zile gluma cu întrebarea „ce face recrutul prima zi în
armată?” Răspunsul era: moldoveanul se interesează unde este bucătăria,
ardeleanul unde este dormitorul, munteanul când pleacă în permisie, iar
olteanul unde e magazia cu gradele, ca să fie avansat. Nu era cazul meu cu
avansarea, dar moldovenii aveau o ciudă pe noi că avem mai multă şcoală, ciudă
pe care nu reuşeau să şi-o ascundă. Hai, să nu încurcăm criteriile: ştiu ce au
dat moldovenii culturii române şi ce vor mai da, ştiu că sunt mii de militari
cărora caporalii olteni le-au mâncat zilele, dar eu vorbesc de moldovenii de la
U.M. 015.12. din Sibiu, B.A.P.L. din cadrul Şcolii de ofiţeri Nicoae Bălcescu,
cu care am avut eu de-a-face.
Caporalul Anton
Clopotaru, care-mi era comandant de grupă, pe mine nu m-a persecutat, dar îl
suspectez că s-a prins că mă simpatizează căpitanul Bodoni. La altă grupă era
şef caporalul Cioarec. Nu ştia să scrie şi, când a fost lăsat la vatră, am
aflat că el nu ştia bine nici cum îl chiamă: în acte era Şoaric!
Am blestemat ziua în care m-am născut, atât de
greu suportam armata, ţipetele, programul absurd, bădărănia generalizată. Şi
masa proastă, deşi toţi colegii mei se îngrăşeau văzând cu ochii. Eu leşinam de
foame fiindcă dădeam în mâncare peste bucăţi de carne de porc şi-mi venea să
vomit: fiind crescut în familie de adventişti, nu mâncasem niciodată carne de
porc, iar acum nu o puteam suporta nici s-o văd, nu din motive religioase.
Noroc că la un moment dat i s-a făcut milă unui bucătar şi-mi dădea să mănânc
conserve de fructe. Cu pâinea neagră pe care mi-o dădeau cei care primeau
mâncarea mea trăiam acum boiereşte. Dar începea iarăşi târâtul pe burtă şi
ochitul unei ţinte imaginare până îţi îngheţa şi sufletul din tine. Am jurat
atunci că în viaţa mea nu voi mai pune piciorul în oraşul Sibiu şi eram supărat
pe Dumnezeu că nu m-am născut fără o mână sau bolnav de plămâni, ca să fiu
declarat inapt militar.
Îmi dau seama că, de
fapt, chinurile mele erau mai mult de natură psihică. Doar nu fusesem un
răsfăţat acasă, îşi poate închipui oricine că
mama vitregă nu mă ocrotea, iar eu, de la o vreme, chiar nici nu mai
voiam să fiu ocrotit în casa tatălui meu şi făceam de bună voie şi din
iniţiativă proprie tot ce era mai greu. Îl ajutam pe bunicul cu care locuiam în
aceeaşi curte la toate muncile câmpului, de la arat până la băgatul porumbului în
pătul. Mergeam cu el la prăşit, răliţat, copilit, secerat, treierat. Nu eram
turist, munceam cot la cot. Când nu eram la câmp îl ajutam pe tata în atelierul
de tâmplărie, fiindcă ucenicii şi lucrătorii pe care credea partidul că îi
exploatează el veneau la lucru doar când simţeau că mor de foame. Lucrau două-trei
zile, cereau banii, apoi veneau doar când le ajungea cuţitul la os. Nu mai erau
rânduielile vechi, se stricaseră toţi, molipsiţi după cadrul noii societăţi
condusă de puturoşi, intriganţi, turnători, hoţi. Dar tata luase arvună de la
oameni, trebuia să le termine la timp uşile, ferestrele, mesele, paturile (nu
mai era tâmplar de mobilă, cum învăţase el la Bucureşti, la şcoala de meserii,
şi cum visase, acum lucra orice se putea face din lemn). Nu mai mă bătea, nu
mai ţipa la mine, murea de drag că îmi place cartea, dar nu avea cum să mă
ajute: îl dobora impozitul pe atelier, o sumă enormă, fixată anume mare ca să
n-o poată plăti şi să renunţe la atelier. Lenin sau Stalin – indiferent care,
tot un demonizat – declarase că micii meseriaşi creează burghezie. Deci din
pricina celor ca tata şi ca mama (care decedase, dar fusese brodeuză la gherghef
cu maşină de cusut Singer) nu puteau comuniştii să stârpească burghezia.
Ca să rezist în armată
m-am hotârât să mă închipui un actor jucând într-un film. Cum puteau actorii să
alege la nesfârşit, să treacă prin foc şi prin apă, aşa trebuia să fac şi eu,
că doar nici ăia nu spun regizorului că nu mai pot. Şi nici nu spun „ nu mai
ţipa la mine”, dacă nu asta e replica. Zis şi făcut. Era mai bine aşa!
La nu ştiu câte săptămâni de la venirea în
unitate - trecuse deja perioada de pregătire – căpitanul Bodoni ne-a anunţat că
va trimite pe cei mai buni dintre noi la Făgăraş, la şcoala de sergenţi. Acolo
vom face instrucţie adevărată şi vom deveni comandanţi de grupă, iar cei mai
buni chiar vor ajunge caporali, apoi sergenţi. Când l-am prins prin curte,
într-o pauză, am cerut voie să raportez şi am avut următorul dialog:
-
Tovarăşe
căpitan, vă rog frumos să nu mă trimiteţi la Făgăraş...
-
Tu crezi,
soldat, că în armată e pe rugăminţi?
-
Nu, tocmai
de aceea v-am rugat...
-
Dar de ce
n-ai vrea să te duci, mă rog frumos?
Vorbea cu un amestec
ciudat de ironie şi simpatie, îşi lingea buzele, parcă se abţinea să nu
izbucnească în râs că are în faţă un asemenea soldat prostănac, iar el, ditamai
comandant de comapanie, întârzie să-i comande o sută de flotări sau douăzeci de
metri de mers pe burtă. Reface întrebarea:
-
Şi în
companie ce o să faci, dacă nu te duci acolo?
-
Fac ce ordonaţi,
ce fac şi ceilalţi soldaţi... am înţeles că nu pleacă toată compania.
-
Şi ce ai
vrea tu să faci?
-
Să învăţ
pentru facultate în timpul liber.
-
Dar ţie
nu-ţi e ruşine să se întoarcă soldatul Munteanu (acesta era prostănacul companiei,
uşor retardat) şi să-ţi comande ţie, absolvent de liceu?
-
Să-mi
comande!
-
Şi ce-o să
faci?
-
Execut.
-
Dar tu de
ce nu ai reuşit la facultate, că pari băiat dezgheţat? Nu ţi-a plăcut cartea?
-
Mi-a
plăcut, dar cineva a zis că am bube la dosar, nu ştiu exact...
-
Ce meserie
au părinţii tăi?
-
Muncitori.
-
Asta e
bine.
-
La ce
fabrică
-
Are
atelierul lui tata. Sunt adventişti părinții mei. Mă rog, mama a murit, dar era
și ea și e și asta cu care s-a căsătorit tata. (Ticul cu „mă rog” îl învățasem
de la un ceasornicar cult!)
-
Aha.
Adventişti de ziua a şaptea! Ei bine,
soldat Anghel, a schimbat el tonul, devenit oficial, să crezi tu că în armata
română face fiecare ce vrea. Eşti liber.
Asta însemna că trebuie să salut, să fac la stânga
împrejur, să bat cinci paşi de front şi să mă depărtez de el, apoi să merg
normal spre locul la care aveam nevoie să ajung.
În mod ciudat, nu
m-a trimis la Făgăraş. M-a luat la el în birou şi m-a făcut furier de companie.
Un fel de conţopist: completam nişte tabele, îi făceam nişte conspecte după
cărţi, întocmeam nişte grafice, copiam fragmente alese de el din nişte manuale.
Între timp, m-a chemat la el în birou maiorul Nae Gheorghe, care era
locţiitorul politic al batalionului. Ca înfăţişare era la antipodul lui Bodoni,
părea un autentic Moş Teacă. Era rotund la faţă, cu puţină burtă, dar piciorele
îi era strâmbe din belşug. Nu ştiam nimic despre rolul politrucilor şi despre
puterea lor, dar Nae Gheorghe părea un om foarte cumsecade, era ca un bunic,
deşi nu cred că depăşea patruzeci de ani.
-
Ia spune,
soldat, m-a întrebat el cu blândeţe, tu de ce nu ai scris în tabelul ăsta întocmit
de tine că eşti utemist (Uniunea Tineretului Muncitor)?
-
Raportez,
pentru că nu sunt utemist.
-
De ce nu
eşti?
-
Am vrut să
mă fac, dar nu m-au primit.
-
Pionier ai
fost?
-
Am fost.
-
De ce nu
te-au primit în uteme?
-
E o
poveste lungă.
-
Spune, că
nu mă grăbesc.
-
Eram în
clasa a şaptea, colegii mei erau primiţi în uteme şi instructoarea m-a întrebat
dacă vreau şi eu să fiu utemist. Eu am răspuns că da şi m-a chemat la şedinţă
în una din clase. Acolo instructoarea m-a lăudat, dar una dintre profesoare a
zis că părinţii mei sunt adventişti, eu sunt sau nu sunt? Am spus că nu sunt,
pentru asta trebuie să dai un fel de examen, să fii botezat, iar eu am fost
botezat de mic, ca toţi copiii, ortodox. Bine a zis, ea, dar crezi în Dumnezeu?
Eu am răspuns că cred în Dumnezeu. Au mai vorbit ei acolo la catedră ce au mai
vorbit în şoaptă şi instructaorea a zis să ies cu ea afară să discutăm ceva
între patru ochi. Am ieşit, iar ea, supărată, mi-a reproşat că i-am dat şedinţa
peste cap şi o fac de ruşine. Mi-a propus să intrăm înăuntru şi să mă prefac că
nu am înţeles întrebarea. Eu am spus că dacă nu mă întreabă nimeni nimic, nu mă
încăpăţinez să spun, dar dacă mă întreabă, recunosc. Am intrat, profesoara
aceea a întrebat-o pe instructoare dacă m-a convins, instructoarea a zis da,
iar profesoara a luat-o de la capăt şi am zis şi eu da, adică am recunoscut că
cred.
-
Mă
copilule, zice maiorul Nae Gheorghe, eu te bag în uteme, dar să nu dea dracul
să te apuci să-mi faci propagandă printre
militari că o încurci. Ai înţeles?
-
Da, să trăiţi,
dar să nu mă întrebaţi, că răspund tot da, iar dacă nu mă întrebaţi, eu nu mă
apuc să fac pe deşteptul.
Zis şi făcut. La un an şi ceva de la intrarea în armată,
după încă o discuţie de acesta gen, maiorul Nae Gheorghe m-a băgat şi în
partid. Având buna inspiraţie să mă pună să trec în autobiografie punctele
negre:
-
Auzi, mă
Anghele, ia scrie tu tot ce mi-ai spus mie, cu tatăl tău adventist, cu bunicii
adventişti, cu atelierul de tâmplărie, să nu se treazească un prost
mâine-poimâine şi să-ţi reproşeze că nu ai fost sincer cu partidul şi ai ascuns
„elemente” în autobiografie.
Când s-a prelucrat prin unităţile militare dezacordul
Partidului Comunist Român faţă de planul Valev al sovieticilor, după care
România trebuia să se specializeze doar în agricultură, cine credeţi că a ţinut
o cuvântare în numele batalionului că militarii în termen nu sunt de acord cu
planul Valev, şi că luptă pentru „salvgardarea naţională”. Desigur, sergentul
Mandea, adică eu. Textul mi-l adusese maiorul Gheorghe. Cine îl scrisese
probabil nu ştia nici el.
Dar timpul trecea, căpitanul Bodoni a plecat la
Bucureşti, la nişte cursuri la Academia Militară, iar pe mine m-au luat în
primire doi maiori, maiorul Stănilescu, comandantul batalionului şi maiorul
Făget Gheorghe, şeful de stat major. Să le dea Dumnezeu sănătate. Eram clipă de
clipă la ei în birou şi citeam, iar după amiaza, când toţi ofiţerii plecau
acasă, eu rămâneam „şef”, fusesem numit închietor de batalion, răspundeam de
tot ce se întâmplă (nu se întâmpla mai nimic!) între zidurile unităţii, partea
din afara şcolii de ofiţeri, zonă neîngrădită, dar în care noi nu aveam ce
căuta, treceam prin faţa clădirii lor doar duminica, atunci când primeam
învoiri în oraş.
Peste vreo 15 ani de la aceste evenimente, ieşind din
librăria editurii Cartea Românească observ un colonel. Măi, zic, ce seamănă
ăsta cu Bodoni, te pomeneşti că o fi fiu-său (în mintea mea de soldat Bodoni mi
se păruse că o fi cam de-o vârstă cu tata. O fi Bodoni, o fi fiul lui Bodoni,
eu mă apropii de el:
-
Domnule
colonel, vă rog nu vă supăraţi, vă numiţi Bodoni?
-
Da,
răspunde el, şi mă priveşte în ochi. Stai o clipă! Eşti sergentul Anghel, te-am
avut furier de companie la Sibiu în 1962.
-
Exact!
-
Păstrez şi
astăzi nişte notiţe de-ale tale, le arătam copiilor mei ce ordonat erai şi ce
harnic, deşi erai numai soldat!
-
Ce
faceţi?, întreb.
-
Sunt
ajunctul comandantului de la Catedra Tactică din Academia Militară. Am fost
propus de trei ori să fiu avansat general şi se opune tâmpitul de Ilie
Ceauşescu... Sper că nu eşti de-al ăstora...
-
Nu sunt,
cum să fiu. Sunt scriitor... Uitaţi cărţile. Şi i-am arătat două volume pe care
tocmai le cumpărasem.
-
Cum
semnezi?
-
Aşa, Petre
Anghel...
-
Am auzit
de Petre Anghel, dar nu m-am gândit la tine, te ştiam de Anghel Petre...Măi
Anghele, îmi dai voie să-ţi spun aşa? Ce întâplare...
-
Zice-ţi-mi
cum vreţi, inclusiv soldat Anghel... Ce are Ilie Ceauşescu cu dumneavoastră de
vă pune piedici?
-
Un
nemernic. Că de ce e mama mea adventistă...
-
Ce spuneţi?
-
Mama mea,
o femeie de 70 de ani, e adventistă. O religie neoprotestantă, dar legală...
-
Păi
dumneavoastră ştiţi de ce am ajuns eu să vă fiu soldat?
-
Nu ştiu...
-
Pentru că
părinţii mei erau adventişti. De-asta nu am intrat atunci la facultate. Cred că
ştiaţi, dar aţi uitat între timp...
Abia
atunci m-am lămurit de ce nu m-a trimis Bodoni la şcoala de sergenţi şi m-a
ţinut la el în birou ca să pot învăţa.
Neagră-i
pâinea, buni sunt zorii!
Când s-au lăsat la vatră cei din contigentul dinaintea
noastră și au venit caporalii la noi
să-și ia rămas, am văzut și noi cu adevărat ce poame erau, indiferent din ce
provincii românești se trăgeau: aveau pe ei niște haine civile de credeai că
le-au găsit pe malul gârlei. Materiale proaste, vechi, murdare, ghete
scofâlcite. Ei oricum era cu doi ani mai în vârstă decât mine (doar
absolvenții de liceu erau incorporați la 18 ani, cei fără studii medii erau luați la 20 sau 21 de ani), dar
păreau bătrâni, obosiți și dezorientați. Nu mai aveau cui să comande, perioada
de armată fusese vârful lor de glorie, iar acum redeveniseră nimeni. Așa trece
glorii lumii!...
Ajuns și eu șef ca foștii gradați, am încetat orice
”căprăreală”. Nu i-am mai lăsat pe comandanții de grupă să-șii târască soldații
pe burtă în cazarmă, să arunce jos păturile și pernele care nu le se păreau
întinse ca pielea pe tobă, nu admiteam sancțiuni de spălare a veceurilor prin
toate încheiturile cu periuța de dinți și alte bayaconii inventate de sergenți
cu vocație de călăi.
Ceea ce nu înseamnă că eram ușă de biserică. Făceam și eu
prostii, dar de altă natură. De pildă, ieșeam în oraș și mă plimbam îmbrăcat
civil. Îi scrisesem tatălui meu că mă simt umilit plimbându-mă prin Sibiu ca
soldat și salutând pe oricine poartă culoarea verde pe el, așa că am nevoie
să-mi trimită niște haine normale la cineva din oraș, să găsească el niște
relații printre adventiști. Poate că mesajul nu i l/am trimis în plic, ci prin
vreo persoană care mă vizitase sau alt mesager. Aveam mai multe posibilități
acum că ni se dădeau permisii. Puteam comunica cu tata și prin doi foști colegi de liceu care
urmau școala de ofițeri din aceeași unitate, chiar dacă nu erau în cayarma
noastră, ci pe strada Dumbrava Sibiului, la tancuri. Într-o seară, destul de
târziu, m-am trezit chemat la telefon de ofițerul de serviciu pe unitate, să mă
duc la Poarta Unu, că mă așteaptă cineva. Era unchiul Nică Dunavățu, văr bun cu
tata, vecinul nostru din spatele casei. Avusese
o treabă prin Sibiu și nu putea să nu treacă pe la nepotu-său!
Hainele mi-au fost trimise la o adresă care mi s-a
transmis ulterior. Tocmai bine s-a nimerit să fie: în chiar centrul orașului,
la câteva sute de metri departe de cazarmă. Era un apartament luxos, într-un
bloc vechi, cu o intrare impunătoare. Trecusem de zece ori prin fața blocului
mai înainte. M-am schimbat în hainele de acasă, dar nu-mi mai veneau bine. Nu
era vorba de vreo cochetărie (nu am fost prea cochetți atent la ținută
niciodată, când arătam și eu ca tot omul sau poate puțin mai bine meritul era
exclusiv al soției), pur și simplu mai crescusem, într-un an corpul se mai
dezvoltase, nu-mi încheiasem procesul de maturizare... Nu am făcut de multe ori
transferul de identitate în apartamentul respectiv, fiindcă simțeam că gaydele
nu se simt în largul lor. Nu se întindeau la vorbă cu mine, pur și simplu se
achitau de o obligație. Acum le înțeleg reținerea. Și-or fi închipuit că voi
face vrea boroboață și vor fi găsiți și ei vinovați. Peste un sfert de secol am aflat că gayda mea
de atunci era un pastor, Constantinescu, tatăl lui Edi constantinescu, cu care
am inițiat câteva acțiuni de evanghelizare la fosta Sală Arlus și la Universitatea
Ion Dalles de pe Bulevardul Magheru.
Am cerut să mi se găsească altă gazdă și și să mi se trimită
bani să-mi cumpăr niște haine. Nu știu nici azi ce s-a întâmplat, cum de a fost
Tanti Rola generoasă (așa îi ziceam în gând mamei vitrege, dar o strigam
mămică, așa cum îi spusem și mamei mele. Deh!) și cum de nu l-a manipulat pe
tata, că m-am pomenit cu un mandat poștal de o mie de lei. A fost cel mai
frumos gest material pe care l-au făcut părinții față de mine. De altele nu-mi amintesc, ceea ce înseamnă cu nu prea
au fost... Eu le-am mulțumit și le-am amintit că i-am auzit vorbind de un
oartecare Sandu Grecu care plecase prin București și ar fi ajuns mare în Sibiu,
așa că să facă bine și să-i ia urma. S-au executat! Mi-au trimis adresa lui.
Era rudă cu noi de a zece spiță, cam ca în zicătoarea „ suntem rudă că a luat
vântul frunze de la noi și le-a adus la voi în curte!” Familia Grecu locuia tot în centru, la mai
puțin de o sută de metri de familia pastorului Constantinescu, doar traversam
strada principala, treceam de o sală de cinema și intram într-o curte. Sandu
Grecu fusese secretarul Sfatului Popular, dar acum era pensionar. Avea trei
copii, printre care o fiică era necăsătorită. Avea un handicap la o mână, lucra
funcționară pe nu știu unde, dar era de o cumsecădenie rară. O altă fiică a lor
era ingineră agronom într-un sat din regiune și era divorțată, aveam să aflu.
Băiatul era farmacist la Mediaș, căsătorit tot cu o farmacistă. Toți cei trei
copii ai familie Grecu se purtau foarte respectos cu mine și mă invitau la
plimbare când neneau la părinți, insistau să stau cu ei la masă și mai mă întrebau
de una de alta. Farmaciștii de la Mediaș chiar m-au chemat pe la ei. Eu m-am
dus, că acum mă simțeam bine – eram îmbrăcat „în țivil”. Cu inginera agronom
m-am dus la magazin și mi-am cumpărat un costum și o cravată (pantofii vechi mi
se potriveau). Cravata era de cocălar (dacă ar fi existat cuvântul pe atunci),
doamna inginer m-a sfătuit să nu o iau, dar eu aveam personalitate și nu am
cedat!
Am mers acasă, m-am schimbat și am invitat-o pe ingineră
la cafea. A dat din cap gen ”știu eu dacă e bine”, dar a acceptat. Ne-am dus în
piața sfatului și am băut cafea. Eu, ca orice bărbat serios, cumpărasem pe drum
un pachet de țigări și o cutie cu chibrituri. Am servit-o cu o țigară, am luat
și eu una între buzele-mi virgine și mi-am aprins-o. Florentina stătea și se
uita la mine. O iau la întrebări supărat:
- Tu nu fumezi, de ce stai cu țigara în mână?
- Trebuia să-mi aprinzi mie întâi, să-mi oferi chibritul
aprins...
- Data viitoare așa am să fac, am zis eu rușinat, dar
trebuia să-mi spui, că dacă știam așa făceam...
- Ești cam tânăr...
- Oi fi, am nousprezece ani...
- Știi de ce m-a chemat mama înapoi după ce am ieșit pe
ușă?
- Nu știu.
- Mi-a zis: Florino, eu cred că tu nu ai atâta minte să
te încurci cu băiatul ăsta...
- Și tu ce i-ai zis?
- Că nu știu.
- Nu te cred.
- I-am zis și că „nu am stat destul, nu vezi că nu are
nimeni nevoie de femei cinstite”
- Și?
- Și ce?
- Ce ai de gând?
- Să-mi crec copilul, am un copil de cinci ani...
- Să-ți trăiască! ... Dacă nu aș fi militar, te-aș săruta
peste masă...
- Nu știe nimeni că ești, ai haine civile.
- Sunt complexat.
- Complexele nu sunt bune la nimic.
- Dacă nu aș fi militar ai face dragoste cu mine?
- Ce legătură are asta cu faptul că ești militar?
- Nu știu.
- Atunci las-o moartă!
- Nu vreau!
- Și ce o să faci dacă n-o lași moartă?
- O să facem dragoste amândoi...
- De ce ești așa sigur?
- Nu știu.
- Nu o să facem.
- Ba da.
Râdea.
-
E clar că
vrei, am zis.
Am întins mâna și
mi-am așezat-o pe dosul palmei ei. Nu avea degete frumoase. Erau muncite. Nu-mi
dădeam seama dacă e mai în vârstă decât mine cu cinci ani, cu opt sau cu zece.
Mai mult de atât parcă nu ar fi fost posibil să aibă. Tremura. A lăsat privirea
în jos, apoi m-a privit în ochi. Avea ochi frumoși, erau puțin încercărați.
-
Hai spune,
am îndemnat-o.
-
Ce să
spun?
-
Spune că
vrei.
-
Poate da.
-
De ce e
poate?
-
Mi-e
frică. Nu am făcut-o de mult. Acolo la țară, la mine, dacă o faci cu unul, toți
ceilalți vor avea pretenții. Nu mai scap.
-
Eu nu sunt
ca ei.
-
Nu ești,
știu că nu ești.
-
Eu nu mă
port ca oamenii neciopliți...
-
Tu nu te
porți ca oamenii...
-
Mă îngâni?
Te joci?
-
Nu, tu nu
ești ca oamenii...
-
Sunt ca
boii?, m-am enervat eu, ca sticleții? (nu am găsit alte comparații).
-
Nu, dar
nici ca oamenii ceilalți nu ești.
-
Cum sunt
oamenii ceilați?
-
Proști și
răi!
-
Stai liniștită,
am îndemnat-o zâmbind. Așa sunt și eu.
-
Tu ești
curat, nu ești ca ai, m-a contrazis ea, ești curat-curat! (și m-a mângâiat pe
mână, plimbându-și degetele, cum face pisica atunci când se joacă cu pisoii. Și
ochii îi erau puțin umezi, tot ca la pisică.
Nu știu exact la ce s-a referit. Peste o săptâmână eram
la ea la țară. Îmi dăduse toate amănuntele cum pot s-o găsesc în acel sat
pierdut din Podișul Transilvaniei. Cheia era sub preș, cum îmi spusese. Era o
casă de țară obișnuită, cine știe a cui o fi fost cândva. A venit și ea de la
serviciul ei și m-a întrebat dacă mi-e foame. Am răspuns că nu. Peste câteva
minute eram transpirat și am devenit bărbat.
Întins cu fața în sus, cu capul pe pernă și cu obrazul ei
pe pieptul meu păros, din pricina căruia suferisem atâta la stranduri sau la
scăladul în lacul Cilieni sau în râul Balasan (uneori mergeam la Calafat
special să fac baie în Dunăre), am întrebat-o cu un glas limpede, care se voia
neutru:
- Ți-a plăcut.
- Da, a răspuns ea, tot neutru.
- Nu m-am mai culcat cu nici-o femeie până acum. Ți-ai
dat seama, așa-i?
- Nu, a răspuns ea, nu.
Știam că nu-i adevărat, dar mi-a făcut plăcere ce a spus.
RăspundețiȘtergereincredibil cum reusesti sa deschizi ferestre in timp..! parca imi citesc trecutul .
armata facuta la medias ..iesirile ,hainele civile,intinirile .. si finis coronat opus ..descrierea ,descoperirea ...uluiala cind veteranii redevin si isi arata adevarata fata imbracati in haine civile deveneau ..niste " nimeni " in oceanul de nimeni