Lume bună pe Bulevardul Dacia
În ziua şi la ora stabilită străbătusem frumosul Bulevard
Dacia, cu splendidele lui clădiri ridicate în perioada interbelică şi chiar mai
înainte, dar care îmi era antipatic din pricina unor gherete ridicate din loc
în loc. Erau adăpost pentru securiştii care păzeau intrarea în ambasadele
diverselor ţări şi cărora le fuseseră repartizate ca sediu sau locuinţe pentru
şefii lor aceste case, cândva proprietatea bucureştenilor – burghezo-moşieri
expropriţi de „putera proletară”.
Clădirea în care am intrat – sediul Asociaţiei „România”
şi al revistei „Tribuna României” era impunătoare şi semăna cu un castel
bavarez în miniatură. Din curte se intra într-un hol, apoi într-un salon imens
din care se pătrundea în vreo trei patru încăperi. Mobila din salon era veche
şi masivă, covoarele acolereau parchetul de stejar bine lustruit.
Am întrebat de domnul Ilie Purcaru şi el a ieşit de
urgenţă din unul dintre birouri şi m-a introdus în cel de alături, biroul lui
Paul Anghel, redactorul şef. Înainte de a-l vedea bine pe Paul Anghel mi-a
căzut privirea pe un vitraliu care se afla în spatele lui – semirotund şi
multicolor.
Era numai zâmbet Paul Anghel şi politicos din cale afară,
chiar familiar. Mi-a arătat un fotoliu uriaş din faţa biroului lui şi m-a
invitat să iau loc, pe celălalt invitându-l pe adjunctul lui. Nu ne-am pierdut
în politeţuri reciproce, trecând direct la subiect, prezentând pe scurt revista
şi exprimându-şi dorinţa să fac parte din corpul redacţional. Înalt, subţire,
uşor adus de spate, cu mustaţa tăiată scurt şi trăgând din ţigară fum după fum,
părea un ţigan de oraş care şi-a făcut rost de curând de un costul de haine. De
culoare maro, costumul se asorta perfect cu tenul lui măsliniu.
După câteva fraze rostite de el, simţeam că nu mai sunt
solicitantul unui post de redactor, ci salvatorul publicaţiei, Paul Anghel
explicându-mi ce sarcini măreţe are revista şi ce forţe redacţionale firave îi
stau la dispoziţie: el, adjunctul lui, un grafician şi o documentaristă. Noroc
cu secretara lui care, spunea, este o femeie de aur şi se pricepe la toate:
telefonistă, dactilografă, administrator. Cred că e şi autore de eseuri,
zâmbeşte el şăgalnic, fiindcă uneori se preface că nu-mi înţelege scrisul şi
introduce fraze de la ea.
Mi-a arătat primul număr al revistei (a doilea număr era
la tipografie), şi a insistat să mă alătur echipei, că ne aşteaptă lucruri
nemaipomenite de făcut: să încălzim inimile românilor din străinătate care au
fost până acum – din cauza unei politici tembele – consideraţi fugari sau
trădători, în realitate aceştia fiind nişte buni români, care iubesc ca şi noi
toţi, valorile naţionale: pe Brâncuşi, pe Enescu, pe Iorga. Pe Eminescu! Cine
ar putea să nu-l iubească pe Eminescu?, s-a întrebat el, ridicând privirea spre
tavan şi ţuguindu-şi buzele. Dar ştii dumneata mai bine decât mine. Te
cunoşteam şi eu, dar mi-a vorbit şi domnul Ilie despre dumneata. Cu entuziasm.
Dar ce entuziasm?!
-
Hai,
zău, domn Petrică, nu ne lăsa singuri în acţiunea asta cu urmări naţionale! E
nevoie de un spirit tânăr, de un condei viguros... E Europa cu ochii pe noi, a
citat el din Caragiale, făcându-mi cu ochiul.
Era un mare actor Paul Anghel, acum nu aveam nicio
îndoială. El îşi scria textul, el îl interpreta, el îl recompunea. Nu citisem
nici-un rând scris de el, sau poate citisem şi uitasem, dar îi ştiam bine
numele. Îl reţinusem de mult şi chiar mă interesasem dacă nu s-ar putea să fim
cumva rude îndepărtate. Nu prea puteam să fim. El se trăgea din Moldova, eu din
Oltenia. Poate cu multe secole în urmă să fi fost vreo amestecătură de neam. În
afara numelui de familie nu cred că mai se putea găsi o asemănare între noi:
eram doar de tip caucazian, dar el era ascuţit la faţă ca un piţigoi, iar eu
rotund ca un dovleac. El vorbea despre ce face şi ce va face, eu păstram secret
gândurile mele de scriere a unor romane despre viaţa târgului natal. Aşa s-a şi
întâmlat în anii care aveau să vină – el scria epopei cu naşterea, renaşterea
şi postnaşerea poporului român în context european şi chiar universal, eu mă
preocupam de istoria romanescă a părinţilor mei, a bunicilor, a consătenilor şi
chiar de unele episoade trăite de mine pe care voiam să le înţeleg mai în
profunzime.
Paul Anghel era fiul unui învăţător de pe lângă Bacău.
Făcuse şi el – ca şi adjunctul lui Ilie Purcaru – Şcoala de literatură, unde
învăţaseră să scrie orice şi despre orice, dar – obligatoriu prin prizma
filozofiei marxist-leniniste şi din care să răiasă rolul important avut de
clasele revoluţionare: muncitorimea şi ţărănimea. Ca orice autodidact, Paul Anghel se entuziasma
de ultima carte citită şi construia pe ideile care i se păruseră interesante.
Avea un dar excepţional să stabilească legături – paralele sau unghiuri
opozante – între tot felul de întâmplări, fapte sau personaje. În timp ce
vorbea, se încălzea singur şi intra în transă: nu mai ştiai dacă povesteşte
lucruri ştiute, fapte petrecute, pagini citite sau, dimpotrivă, inventa atunci,
ad hoc.
După ce ucenicise şi el la ziarul partidului, Scântea, ca
toţi absolvenţii Şcolii de literatură, Paul Anghel prinsese gustul literaturii,
abandonând pentru o vreme un dicton pe care tot ei, proletcultiştii, îl
difuzaseră: „Poezie – sărăcie! Reportaj – avantaj!” Uşurinţa lui în scris şi
capacitatea de a scrie la comandă despre despre ce considera Partidul necesar
făcuseră din el un autor cunoscut şi stimabil pentru cei care nu cunoşteau în profunzime
valorile literare autentice, astfel că în ultima mea clasă de liceu ni s-a adus
la cunoştinţă că la examenul de maturitate, pe lângă manualul de literatură
română după care învăţasem, va trebui să pregătim şi autori ale căror cărţi
„reflectă” (obsesia proletcultismului) marile realizări ale socialismului. Exemplul
era format din două cărţi semnate de Paul Anghel: „Victoria de la Oltina” şi
„Şapte inşi într-o căruţă”. La întrebarea firească a elevilor speriaţi: de unde
să facem noi rost de cărţi, a venit răspunsul clar „nu ştim”, dar şi soluţia -
că doar partidul le lega şi le deslega pe toate! - ni s-au pus la dispoziţie
două recenzii a romanelor-reportaj publicate undeva şi devenite foi volante (am
impresia că fuseseră tipărite special şi separat, ca supliment al revistei
Gazeta Învăţământului).
La câţiva ani după acest succes de critică (fuseseră
lăudate şi răslăudate cele două cărticele), obţinuse un real prestigiu cu două
piese de teatru. Prima, „Săptămâna patimilor” inspirată din viaţa lui Ştefan
cel Mare, a fost pusă în scenă la Teatrul Naţional din Cluj, iar cea de a doua,
„Viteazul”, era inspirată de figura Lui Mihai, marelui voievod unionist.
Publicate ambele în volumul „Teatru”, au
primit premiul Academiei române. Alte volume ale sale au fost premiate de
Uniunea scriitorilor.
Mai înainte de a ne cunoaşte personal, publicase un volum
de interviuri cu personalităţi ale culturii române şi două cărţi pentru copii,
pe care mi le-a oferit şi mie cu dedicaţie. Asupra celor din urmă nu mă pot
pronunţa deoarece nu mă pricep chiar de loc la literatura pentru copii.
Din spatele biroului masiv, Paul se ridică de pe scaunul
impunător, îşi înalţă trupul uscativ spre tavan şi decide:
-
Domn
Petrică, vino la noi şi vei ocupa postul de secretar general de redacţie!
-
Vin,
domnule Paul Anghel, vin cu plăcere, dar secretar general de redacţie nu se
poate, fiindcă e nevoie de vechime mare în presă, iar eu nu am vechime.
-
Asta
se rezolvă, mă asigură el, iar apoi se întoarce zâmbind spre Ilie Purcaru şi îl întreabă zâmbind timid-şmechereşte:
îi spui dumneata, domn Ilie, sau îl rog eu, hai roagă-l dumneata...
După ce au cochetat amândoi ca doi adolescenţi, mi-a
transmis Purcaru rugămintea lui Paul, aici de faţă: vreo două luni să nu semne-
cu numele Petre Anghel, ci cu un pseudonim, asta până se mai obişnuiesc
cititorii din străinătate cu numele lui, căci Paul şi Petre se confundă uşor la
o privire superficială... Am fost de acord şi le-am adresat şi eu o rugăminte:
să trateze ei cu Păunescu transferul, că nu vreau să se supere, el
nederanjându-mă cu nimic, dar nici nu vreau să mi-l fac duşman. Mi-au promis în
cor, convinşi de reuşita intervenţiei pe lângă „prietenul nostru Adrian”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu